حسین مسافرآستانه:
«شال ترس ممد»، قصهای که کهنه نمیشود
بازیگر نمایش «شال ترس ممد» با اشاره به اینکه این نمایش برای نخستین مرتبه در سال ۵۸ اجرا شده است اظهار کرد: سال ۵۸ در نمایش مذکور نقش بازی کردم و پس از آن نمایش «شال ترس ممد» بارها روی صحنه رفت اما بنده به دلیل مشغله کاری از حضور در نمایش محروم بودم.
به گزارش تئاتر گیلان، حسین مسافر آستانه گفت: «شال ترس ممد» مبارزه برای حفظ هویت فرهنگی جامعه است، حسین مسافرآستانه به تغییر بسیار و اجرا در فضای محیطی نمایش «شال ترس ممد» اشاره کرد و افزود: بازی در اجرای جدید از طرف سیدوحید فخرموسوی کارگردان نمایش «شال ترس ممد» به بنده ارائه شد و به دلیل حسن نوستالژیکی که نسبت به این نمایش دارم، آن را پذیرفتم.
وی با بیان اینکه گیلانیها بهویژه مردم آستانهاشرفیه با نمایش «شال ترس ممد» با اجراهای مختلف و بازیگران متفاوت آشنایی دارند، تصریح کرد: حس عجیبی به نمایش مذکور داشتم و بهدنبال فرصتی حتی کوتاه برای بازی در آن بودم زیرا تجدید خاطره خوبی برای بنده است و میدانم برای مردم آستانهاشرفیه نیز تجدید خاطره است.
بازیگر نمایش «شال ترس ممد»، این نمایش را قصهای قدیمی با نگاه سیاسی و اجتماعی به مسائل روز جامعه خواند و بیان کرد: نمایش مذکور با مسائل روز هر جامعهای میتواند انطباق پیدا کند.
مسافرآستانه به موضوع استعمار اشاره کرد و گفت: موضوع مذکور کهنه شدنی نیست و «شال ترس ممد» استعمار را به شکل جدید مطرح کرده است.
وی با اشاره به ایجاد تغییرات کوچکی در نمایش «شال ترس ممد»، خاطرنشان کرد: تغییرات به منظور بهروز شدن نمایش انجام شده اما نمایش در هر زمانی بهویژه کشورهایی مانند کشور ما قابلیت اجرا دارد.
بازیگر نمایش «شال ترس ممد» یادآور شد: «شال ترس ممد» مبارزه برای حفظ داشتهها و هویت فرهنگی جامعه بوده و این نمایش بر این موضوع اصرار دارد که هویت فرهنگی خود را در مقابل تهاجم فرهنگی که به ما تحمیل میشود باید حفظ کنیم.
«شال ترس ممد» نماد استکبارستیزی یک ملت است
کارگردان «شال ترس ممد» نیز این نمایش را نوستالژی ۳۰ ساله مردم خوب و هنردوست آستانهاشرفیه عنوان کرد و گفت: مردم آستانهاشرفیه خاطرات بسیاری با ۱۶ دور اجرای نمایش مذکور دارند.
سید وحید فخرموسوی اجرای این دوره نمایش «شال ترس ممد» را متفاوت با دورههای گذشته عنوان کرد و افزود: ۹۹ درصد از اعضای گروهی که در سال ۵۸ نمایش مذکور را اجرا کردند در این دوره اجرا حضور دارند و یک درصد افراد جدید به گروه اضافه شدند.
وی با بیان اینکه «شال ترس ممد» بیشتر در اذهان تداعیگر قصههای فولکلور گیلان است، تصریح کرد: اجرای جدید نمایش مذکور با روایت «سید محمود فخرموسوی» در مجموع روحیه استکبارستیزی دارد و نماد یک ملت است.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، نقش «شغال» در نمایش «شال ترس ممد» را نماد آمریکا و بیگانگان مهاجم خواند و بیان کرد: مهاجمان مذکور در حال حمله به طرف فرهنگ کشور ما هستند و «شال ترس ممد» هشداری برای شبیخون فرهنگی نسبت به فرهنگ بومی و سنتی جامعه محسوب میشود که به مرور در حال از بین رفتن است.
فخرموسوی بر بازگشت هویت فرهنگی جامعه به جایگاه واقعی خود تاکید کرد و گفت: امسال نمایش «شال ترس ممد» در فضای باز اجرا میشود و از فضای سالن بیرون آمدیم.
وی بازی در فضای باز برای بازیگر و تماشاگر را سخت دانست و اظهار کرد: هدف از اجرای نمایش محیطی «شال ترس ممد» اجرای بین مردم است.
کارگردان نمایش «شال ترس ممد» متذکر شد: اگر نمایشهای فولکلور حمایت شود نیازی به بلیت فروشی نداریم و نمایش مذکور با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری آستانهاشرفیه اجرا شده است.
فخرموسوی با اشاره به اینکه نمایش «شال ترس ممد» در کنار آرامگاه محمد معین اجرا میشود، بیان کرد: مکان مذکور باید تبدیل به پردیس فرهنگی هنری شود.
نمایش «شال ترس ممد» با نویسندگی سید امیر فخرموسوی، کارگردانی سید وحید فخرموسوی و با بازی حسین مسافرآستانه، حسن شیرینکام و امیر، عباس، کاظم، مهدی و مسیح فخرموسوی ساعت ۸.۳۰ دقیقه هر شب تا هشتم شهریور ماه امسال در آرامگاه دکتر محمد معین در آستانهاشرفیه اجرا میشود.