در حال بارگذاری ...
...

بهزاد دوگوهرانی

هیج میزانسن و دیالوگی در تئاتر بدون دلیل نیست

بهزاد دوگوهرانی

هیج میزانسن و دیالوگی در تئاتر بدون دلیل نیست

بهزاد دوگوهرانی که کارگردان های باسابقه گیلان است نمایش «چهار صندوق» نوشته بهرام بیضایی را در رشت روی صحنه برد.

به گزارش خبرنگار ایران‌تئاتر در گیلان؛ بهزاد دوگوهرانی که کارگردان های باسابقه گیلان است نمایش «چهار صندوق» را در رشت روی صحنه برد.

دوگوهرانی که تمرکز فعالیت هنری خود را صرفا تئاتر قرار داده‌است و عملا هیچگونه فعالیت دیگری غیر از تئاتر ندارد و اکثر آثارش برای مخاطب به صورت رایگان به اجرای عموم در می‌آید گفت: در تمام سال‌های گذشته هرگز به دنبال گیشه نبودم.

بهزاد دوگوهرانی متولد اول خرداد ۱۳۴۷ در بندرانزلی از تابستان 1364 نویسندگی را آغاز و از سال1366 وارد عرصه کارگردانی تئاتر شده است. او مجموعا ۱۷۰ نمایشنامه نوشته است که از بین آنها ۹ نمایش‌نامه چاپ شده است:

میلاد(1373)/سپیدان(1373)/ سیاوش(1373)/مترسک(1375)/توکا(1375)/خرگوش‌ها(1375)/سفر(1375)/شوکا(1376)/بخت یار(1401) 

دوگوهرانی درباره انتخاب متن «چهار صندوق» اینگونه توضیح می‌دهد: نمایشنامه «چهار صندوق» در سال 1348 توسط بهرام بیضایی نوشته شده است، زمانی که من یک ساله بودم.

من این متن را در سال1366 خواندم. یعنی در ۱۹ سالگی ، و از همان موقع علاقه داشتم این متن را کار کنم چون به نظرم هنوز هم حرف برای گفتن دارد. با گذشت این همه سال، این  حرف‌های متن، کهنه نشده است. و یکی از بهترین متن‌های استاد بیضایی می‌باشد. یک نمایشنامه‌ی حرفه ای، با پرداخت منسجم و دیالوگ های زیبا.

کارگردان نمایش به عنوان خلاصه داستان نمایش میگوید:نمایشنامه ۵ شخصیت دارد: سیاه(فقیر)/ سبز(مذهبی)/ زرد(تاجر)/ قرمز(مبارز)/ و مترسک(قدرت).

البته اضافه میکند که در متن "زرد" و "قرمز"، برعکس بودند. یعنی "زرد"، "مبارز" بود. و "قرمز"، "تاجر" و من بنا به دلایلی، تغییرشان دادم.

یکی از زیبایی‌های کار این کارگردان استفاده از ۲ هنرجوی تازه کار، اما با استعداد در یک اثر حرفه ای بود . او در این باره میگوید: در طول ۱ سال تمرین، توانستم آن‌ها را، در اندازه ۳ بازیگر دیگر، که قبلا با ایشان کار کرده بودم، برسانم. او تربیت نسل جدید تئاتر را وظیفه خود می داند و چالش بعدی خود را میزانسن های کار می‌داند. آن‌قدر روی میزانسن‌ها و حرکات، کار کرده بودیم، که بازیگران هیچ حرکتی را بدون دلیل و مفهوم نمی‌دانستند. دوگوهرانی در قامت کارگردان، «چهارصندوق» را بهترین کار خود می داند و ادامه می‌دهد که این متن یک مزیت خیلی بزرگ دارد. علاوه بر نگارش حرفه‌ای و به روز بودنش، کاملا ساده تحریر شده است. آنقدر  ساده، که در نگاه اول، مخاطب، همه‌ی مطالب کار را می فهمد و درک می‌کند، به همین سبب به راحتی با آن ارتباط برقرار میکند.

البته او آثارش را محک خوبی برای آمار مخاطبین نمی داند چرا که گروه تئاتر «تلخک»، همه ی آثارش را رایگان روی صحنه می‌برد . همین باعث شده‌است که مخاطبین زیادی، برای دیدن این اجرا به سالن بیایند و همیشه این برای خودم هم سوال بوده  است که آیا اگر بلیط فروشی بشود باز هم استقبال مخاطبین به این صورت است یا نه.

بهزاد دوگوهرانی در پایان از گروه تئاتر «تلخک» بندرانزلی هم میگوید: گروه تئاتر «تلخک» شهرستان بندرانزلی در مهرماه 1394 تاسیس شد و برنامه های متعددی را در طی این ۱۰ سال انجام داد:

معرفی نمایشنامه  ۱۵۵ مورد/نمایشنامه خوانی  ۱۳۱مورد/فیلم تئاتر ۶۳ مورد/ورک شاپ ۳۹مورد/نشست تئاتر  ۲۳مورد/نمایش کارگاهی  ۹مورد/گفت و‌ شنود ۶مورد/جشنواره داخلی ۲مورد و نمایش صحنه ای ۸مورد که آخرین آن چهارصندوق بود.