در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره شهروند لاهیجان

پویان عطایی: تئاتر خیابانی، توانایی جذب توریست دارد

پویان عطایی، کارگردان نمایش «علی سوت بلبلی»، تئاتر خیابانی را یکی از تاثیرگذارترین گونه‌های نمایشی می‌‌داند که توانایی جذب توریست‌های دیگر کشورها را هم دارد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پویان عطایی، کارگردان نمایش «علی سوت بلبلی» است که با این اثر در بخش رقابتی دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند حضور پیدا کرده.

پویان عطایی درباره محتوای نمایش «علی سوت بلبلی» توضیح داد: «این نمایش به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی برگرفته از یک شخصیت واقعی به نام «سید علی موسوی» معروف به «سید بلبلی» است. او با حضور بیش از ۸۰ ماه در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس، با سوت‌های بلبلی خود کمک بسیاری به همرزمان خود در عملیات‌های مختلف می‌کند.»

او درباره انگیزه‌های حضورش در جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان گفت: «بنده شش دوره در این جشنواره حضور داشتم. قطعاً وقتی جشنواره‌ای اسم و کلمه شهروند را یدک می‌کشد، یکی از مهم‌ترین وانسانی‌ترین مفاهیم انسانی را به مخاطب منتقل می‌کند. این جشنواره هم با برگزاری هرساله و جریان مستمری که پیش روی خود قرار داده است، بهتر از سال گذشته دراین راه قدم برداشته، البته نقصان‌هایی هم در دوره‌های مختلف بوده که باکمی تامل و درایت و برنامه‌ریزی قابل حل است.»

عطایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون جایگاه تئاتر خیابانی در کشور توضیح داد: «قطعاً و بی شک یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین گونه‌های تئاتر، تئاترخیابانی است چراکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن والاترین مفاهیم انسانی و اجتماعی رابه مخاطب خودمنتقل می‌کند، تئاترخیابانی مخاطب را با تئاتر آشنا و به دل مردم می‌برد و با کم‌ترین هزینه‌های اجرایی بیشترین تاثیر را می‌گذارد، تئاترخیابانی علاوه برآنکه بازگوکننده درد‌های جامعه است، آگاه کننده مسئولین نیزهست، تئاترخیابانی علاوه برفرهنگ سازی، ویترین هنری و فرهنگی یک کشور است و حتی می‌تواند در جذب توریست بازدهی و عملکرد بسیار درخشانی داشته باشد.»

این کارگردان و بازیگر افزود: «قطعاً تئاتر خیابانی باید بازگوکننده و آینه تمام نمای زمانه و جامعه خودش باشد. درواقع خودش خودش را محدود نکند و زبان اصلاح کننده‌ای داشته باشد.»

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند، نوزدهم تا بیست و دوم مهر ۱۴۰۲ توسط اداره‌کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان، انجمن هنر‌های نمایشی ایران و مجموعه‌های دیگر در شهر لاهیجان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند
گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای راه ابریشم، بر این باور است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره بهتر است تولیداتی نو باشند که پیشتر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشد

|

نظرات کاربران