در حال بارگذاری ...
در دومین روز از جشنواره شهروند چه گذشت؟

زیبایی‌های تئاتر در روز بارانی لاهیجان

دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند در حالی برگزار شد که حال و هوای بارانی شهر لاهیجان به عنوان میزبان جشنواره و تنوع آثار نمایشی اجرا شده، شرایط متفاوت وجالب توجهی را برای مخاطبان رقم زده بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند در حالی با اجرای چند اثر نمایشی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که باران شدید شهر لاهیجان به عنوان میزبان این رویداد ملی و تنوع موضوعات آثار، حال و هوایی متفاوت و ویژه به مخاطبان منتقل کرد.

این درحالی است که رضا زنده‌دل، دبیر جشنواره و محمدصادق حسنی، مدیرعامل انجمن نمایش استان گیلان که مدیریت اجرایی این دوره از جشنواره را نیز به عهده دارد، به همراه مدیریت و کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان، طی روزهای گذشته نهایت تلاش و برنامه‌ریزی خود را انجام دادند تا گروه‌های نمایشی، هیئت داوران و مخاطبان در شرایط مساعد و بهتری در این رویداد ملی حضور داشته باشند.

پنجشنبه بیستم مهرماه و در دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاترخیابانی شهروند لاهیجان، ابتدا نمایش خیابانی «اُ منفی» به نویسندگی و کارگردانی نجمه مهرابی از اصفهان پیش روی مخاطبان قرار گرفت. نمایشی که گروه اجرایی در آن تلاش کرده بود تا به نمایش گذاشتن یکی از معضلات اجتماعی زندگی شهرنشینی، فضای متفاوتی را تجربه کند. فضایی که به دلیل بارش شدید و سیل آسای لاهیجان تاثیرزیادی روی روند اجرا گذاشته بود؛ اما به مدد تلاش و خلاقیت گروه اجرایی و همراهی صمیمانه و هیجان انگیز ماجرای اجرای نمایش به شکلی هدایت شد که بارش باران تبدیل به فضای طراحی نمایش شد تا مخاطبان اولین اجرای رسمی این دوره از جشنواره با استقبال تماشا کنند.

«شما آهویی با روپوش قرمز دیدید» هم عنوان نمایش دوم بخش رقابتی جشنواره بود که به نویسندگی اصغر خلیلی و کارگردانی مجتبی خلیلی از تهران در معرض دید مخاطبان قرار گرفت. نمایشی که محور اصلی آن روایت شهادت شهید میرداود مومنی از شهدای حوزه محیط‌بانی کشورمان بود و توانست با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شود. چارچوبی که گروه در آن تلاش کرد تا با روایت نمایشی از معضل قطع غیرقانونی درختان و همچنین شکار غیرقانونی که کارکنان محیط‌بانی در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی در این زمینه روبه‌رو بودند، فضای تاثیرگذاری را در محوطه بیرونی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان فراهم سازد.

نمایش «سربازصفر» به نویسندگی و کارگردانی وحید ارباب از رشت نیز نمایش سوم این روز از جشنواره را تشکیل می‌داد. نمایشی در ستایش و قدردانی از سربازان تلاشگر مناطق مرزی کشور که در هر ساعت از شبانه روز همواره با حوادث و اتفاقات غیرمترقبه‌ای روبه‌رو هستند و گروه اجرایی نمایش تلاش کرده بود تا به واسطه این موضوع انتخاب شده، قدردانی نمایشی از این سربازان تلاشگر داشته باشد.

از دیگر نمایش‌هایی که در روز دوم برگزاری جشنواره در موضوع زندگی شهری و شهروندی اجرا شد، نمایش «کفش‌هایم دروغ نمی‌گویند» به نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه از آبادان بود که توانست ارتباط خوبی با شهروندان لاهیجانی برقرار کند. این در حالی بود که کارگردان و بازیگر نمایش تلاش کرده بود تا به واسطه حضورش در لاهیجان و اجرای گویش و لهجه این منطقه از کشورمان فضای صمیمانه‌تری را در ارتباط با مخاطبان فراهم سازد. کما اینکه موضوع نمایش هم که با محوریت تلاش و کوشش رفتگران و پارک بانان و پاک کردن ذهن مردم از تفکرات منفی طراحی شده بود، فضایی را فراهم ساخت تا تماشاگران بیشتری در طول اجرای نمایش همراهی خوب و جالب توجهی با بازیگر داشته باشند. چارچوبی که به دلیل طنز به کار گرفته در طول اجرا و تلاش بازیگر برای ایجاد حس مشارکت در تفهیم موضوعاتی چون پاکیزگی شهر و مسائل مرتبط با آن، این اجرا را با حال و هوای متفاوتی روبه‌رو کرد.

آخرین اجرای دومین روز جشنواره هم اختصاص به نمایش «علی سوت بلبلی» به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان اختصاص داشت. نمایشی که گروه اجرایی در آن تلاش کرد در بستر طنز و کمدی نمایشگر بخشی از رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان اسلام در طول دفاع مقدس باشد. چارچوبی متفاوت و کمتر روایت شده از شخصیت‌های مختلف جنگ که می تواند برای مخاطبانی که در دوران جنگ حضور نداشتند دربرگیرنده تجربه‌های متفاوتی باشد.

دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاترشهروند لاهیجان در حالی به اتمام رسید که ستاد برگزاری این جشنواره در لاهیجان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی لاهیجان تمامی اجراهای این روز را به مرحوم آتیلا پسیانی تقدیم کردند.

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند نوزدهم تا بیست و دوم مهر 1402 توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه‌های دیگر در شهر لاهیجان برگزار می‌شود.

بوستان بعثت، محوطه بیرونی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان، محوطه گردشگری استخر، بوستان رفتگر، بوستان هنر، بوستان گلها از جمله اماکنی هستند که در طول برگزاری این جشنواره میزبان گروه‌های شرکت کننده در بخش رقابتی و بخش کودک خواهند بود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند
گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای راه ابریشم، بر این باور است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره بهتر است تولیداتی نو باشند که پیشتر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشد

|

نظرات کاربران