در حال بارگذاری ...
در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» صورت گرفت

انتشار پیام نماینده و فرماندار شهر لاهیجان به مناسبت آغاز یک رویداد بزرگ تئاتری

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان لاهیجان در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان پیام‌هایی را منتشر کردند. 

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، رسول فرخی، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و فرهاد براتی فرماندار لاهیجان به مناسبت برگزاری جشنواره ملی تئاتر خیابانی «شهروند» پیام‌هایی را به‌صورت جداگانه منتشر کردند.

در متن پیام رسول فرخی، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هم آمده است: 

«تئاتر خیابانی، یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین گونه‌های هنر نمایشی است که از دیرباز در فرهنگ و هنر ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است. این هنر، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون سادگی، صمیمیت و ارتباط مستقیم با مخاطب، همواره مورد توجه و استقبال مردم بوده است. این‌گونه نمایشی به دلیل اجرا در فضای باز و در معرض دید عموم، دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از سایر گونه‌های تئاتر متمایز می‌کند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: در تئاتر خیابانی، بازیگران و تماشاگران در یک فضای مشترک حضور دارند و به‌صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این ویژگی، باعث ایجاد حس صمیمیت و نزدیکی بین مخاطب و اجراکنندگان می‌شود. «تئاتر خیابانی» به دلیل عدم نیاز به امکانات و تجهیزات خاص، هنری ارزان و قابل‌دسترس برای عموم مردم است. همچنین به دلیل برخورداری از تنوع موضوعی و تکنیکی، قابلیت انطباق با شرایط و مخاطبان مختلف را دارد. «تئاتر خیابانی»، علاوه بر جنبه‌های تفریحی و سرگرمی، دارای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی نیز هست. این هنر، می‌تواند در آگاه‌سازی عمومی، ترویج فرهنگ و هنر و ایجاد همدلی و همبستگی در جامعه نقش مهمی ایفا کند. استقبال روزافزون مردم نشان‌دهنده نیاز جامعه به هنری است که بتواند به زبان ساده و ملموس، مفاهیم و ارزش‌های انسانی را به مخاطبان منتقل کند. امیدواریم که با تلاش و همراهی شما عزیزان، شاهد شکوفایی و استمرار این هنر ارزشمند در جامعه باشیم.»

همچنین در متن پیام فرهاد براتی، فرماندار لاهیجان آمده است: 

«مایه بسی خرسندی است که بار دیگر شاهد برگزاری جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند به‌عنوان یک رویداد کلان هنری خواهیم بود. خوشبختانه از اولین دوره برگزاری این جشنواره تا به امروز شاهد پویایی هرچه بیشتر و تأثیرگذاری مثبت این رویداد بر ارتباط هنرمندان مختلف از سراسر ایران با مخاطبان جشنواره بوده‌ایم که این مهم از یک‌سو معرفی قابلیت‌های فرهنگی شهرستان به سایر استان‌ها و از سوی دیگر پختگی و رشد و تعالی هنر تئاتر در شهرستان عزیزمان را به دنبال داشته است. تئاتر که به‌عنوان هنری انسان‌ساز، سرشار از عواطف و احساسات بوده و می‌تواند با تأثیرگذاری بر مخاطب خود بسیاری از مفاهیم ارزشمند اخلاقی و دینی را به اجتماع منتقل کند، همواره موردحمایت مسئولان و جامعه قرارگرفته و برای مردم نجیب و با فرهنگ شهرستان لاهیجان نیز برگزاری این جشنواره در عروس شهرهای ایران مایه مباهات است. امیدوارم برنامه ریزان، بازیگران و علاقه‌مندان این هنر فاخر در دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند نهایت استفاده را از فرصت مغتنم پیش‌آمده ببرند و با ارتقای کیفی محتوای نمایش‌ها در کنار تقویت بنیان‌های فکری و اعتقادی مخاطبان خود در راستای شکل‌گیری جامعه‌ای سالم و پویا تلاش کنند. موفقیت، سربلندی و صحت همه هنرمندان میهن اسلامی‌مان را از خداوند منان خواستارم.»

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» نوزدهم تا بیست‌ودوم مهر 1402 به همت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه‌های دیگر در شهر لاهیجان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند
گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای راه ابریشم، بر این باور است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره بهتر است تولیداتی نو باشند که پیشتر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشد

|

نظرات کاربران