در حال بارگذاری ...

انتشار فراخوان «سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی» گیلان

به گزارش ایران تئاتر در گیلان، عبدالرضا علی پناه سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ضمن اعلام این خبر افزود : تئاتر هنری برآمده از دل آیین و رسوم و باور های اجتماع است و آیینه ای که این شیوه ی زندگی را در جلوی چشمان مردمان بگذارد و خردشان را به تفکر وا دارد . هنرمندان تئاتر استان در طی سال تلاش می کنند تا این آیینه همواره درخشان بماند پس بر متولیان امر واجب است تا از نتیجه ی تلاش ها تقدیر به عمل آورند و بوته ای بسازند برای محک تجربه . به این سبب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی گیلان به منظور رشد و گسترش و ساماندهی هنر تئاتر ، " سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی گیلان " را در آبان ماه 1402 با اهداف : تقویت ظرفیت های مردمی در عرصه هنرهای نمایشی - رشد و توسعه تئاتر با توجه به پیشینه هنر نمایش در استان - ارتقاء تولیدات سالانه ی هنرمندان تئاتر استان - توانمند سازی گروه های نمایشی در عرصه تولید نمایش صحنه ای برگزار می نماید .

 

علی پناه بیان نمود : انتخاب موضوع آزاد است و آثار با محورهای زیر در اولویت قرار خواهند گرفت :

* ایجاد امید و نشاط اجتماعی

* ارتقاء و تحکیم نهاد خانواده و جمعیت

* همگرایی ملی با نگاه به آیین ها و باورهای بومی

* بسط و گسترش ارزشهای اسلامی و ایرانی ( عفاف و حجاب ، ... )

* موضوعات مرتبط با شعار سال 1402

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود : " سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی " گیلان در دو بخش : 1. مسابقه نمایش های صحنه ای  2. مسابقه نمایش های خیابانی و همچنین کارگاه های آموزشی برگزار می شود .

 

بخش مسابقه نمایش های صحنه ای :

بخش مسابقه نمایش های خیابانی :

 

* آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص آثار نمایشی تولید شده " هنرمندان استان " که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده ، خواهد بود . لذا گروه هایی می توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی در آذر ماه 1401 تا 20 مهر ماه 1402 ، اثر آن ها حداقل 5 نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد .

* تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر ؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است .

* اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره با نمایش هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره گیری از شیوه ها ، شگردها ، جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد .

* آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار و نمایشنامه های ایرانی دارد ، اما حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله : عروسکی ، فیزیکال ، آیینی سنتی و ... بلامانع است    .

* ارائه مجوز کتبی نویسنده ، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال 1402 از سوی کارگردان و گروه متقاضی ، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است . حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی است         .

* متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر ، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده ، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود ، می¬توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند . در صورت رعایت نشدن این مهم ، مسئولیت هر گونه عدم شفاف سازی در درجه اول متوجه نویسنده وکارگردان و سپس هیأت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین ¬المللی تئاتر فجر ، ستاد جشنواره فجر می¬تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید .

* تمامی گروه های نمایشی متقاضی ، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره ( فرم شماره 1 ) را در درگاه استانی تکمیل نمایند . و چهار نسخه از فیلم اثر را به دبیرخانه جشنواره تحویل نمایند .

* هیئت انتخاب می توانند آثار متقاضیان شرکت در جشنواره را به صورت اجرای صحنه‌ای ( زنده ) و فیلم اثر بررسی نمایند .

 

بخش کارگاه های آموزشی :

 

*در حاشیه جشنواره و به سبب رشد استعدادهای استان کارگاه های تخصصی با حضور اساتید کشوری برگزار خواهد شد که زمان و مکان برگزاری کارگاه ها اعلام خواهد شد .

 

مدارک لازم :

* تکمیل فرم تقاضای حضور درجشنواره در پرتال

* آپلود مجوز کتبی نویسنده در پرتال

* آپلود نمایشنامه در پرتال

* آپلود عکس پرسنلی کارگردان در پرتال

 

گاه شمار جشنواره :

 * آخرین مهلت ثبت نام تا تاریخ 20 مهر ماه 1402

* بازبینی ار تاریخ 20 تا 25 مهر ماه 1402

* برگزاری جشنواره در نیمه اول آبان ماه 1402

* نحوه برگزاری جشنواره و تاریخ دقیق آن اعلام خواهد شد .

* هرگونه تغییر در برگزاری جشنواره با نظر شورای سیاستگذاری جشنواره به اطلاع عموم خواهد رسید .

 

علاقه مندان برای شرکت در " سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی " گیلان می توانند آثار خود را تا تاریخ 20 مهر ماه 1402 در پرتال ایران تئاتر ارسال نموده و اقدام به تکمیل فرم تقاضای حضور در جشنواره ، آپلود مجوز کتبی نویسنده ، آپلود نمایشنامه ، آپلود عکس پرسنلی کارگردان در پرتال ایران تئاتر نمایند .

گفتنی است بازبینی آثار از تاریخ 20 تا 25 مهر ماه 1402 صورت خواهد گرفت و زمان برگزاری جشنواره در نیمه اول آبان ماه 1402 می باشد .

لازم به ذکر است نحوه برگزاری جشنواره و تاریخ دقیق آن و هرگونه تغییر در برگزاری جشنواره با نظر شورای سیاستگذاری جشنواره به اطلاع عموم خواهد رسید .




مطالب مرتبط

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

نمایش صحنه‌ای «در آغوشم آب خاک خون»، نمایش‌های خیابانی «مجسمه»، «یک آبادی عشق»، «سلام علیکم» و «سه دلقک و نصفی» و نمایش رادیویی «معبر کربلا»، کار هنرمندان گیلانی، در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرا خواهند شد. 

|

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، نمایش «تعبیر خواب‌های وارون» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده است: آوازه منیژه و نظام ورد زبون همه بود، صد بار خانم بهش گفت یه نعل اسب ...

|

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

به گزارش ایران تئاتر در گیلان، «نسبیت خاص» به نویسندگی بهار کاتوزی و کارگردانی شیفته میرزاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده است: انتظار یه کفی داره یه سقفی، کفِش بی‌ارزشی میاره، سقفش بی‌تفاوتی ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران