در حال بارگذاری ...

فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در نشستی خبری گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و انجمن هنرهای نمایشی ایران با هدف ارتقای ارزش‌های اصیل جامعه و ترویج مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی و مبانی زندگی اجتماعی و اصول شهروندی با محوریت عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» و گام برداشتن برای رسیدن به شهر پاک و آرام با مشارکت شهروندان، هنرمندان و نهادها و سازمان‌های شهر لاهیجان دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند را برگزار می‌کنند.

او افزود: تئاتر خیابانی به‌عنوان یک رسانه ارزشمند، تأثیرگذار، پرمخاطب و مردمی، در ارتباطی صمیمی و رودررو با مخاطب، با بیان و نمایش واقعیت‌های جامعه، توجه‌بخشی به کمبودها، معضلات و چالش‌ها و ارائه راهکارهای منطقی برای اصلاح و به‌سازی، فرصت و امکانی گران‌بها برای شهر و شهروندان است تا بر پایه همت و اراده ایرانی، خلاقیت و تلاش و همراهی، روشنایی‌بخش فرداهای جامعه باشد. در جشنواره پیش‌رو هدف آن است تا با مشارکت ارزشمند شهروندان در کنار هنرمندان و همراهی دغدغه‌مند و کارشناسانه مدیران و مسئولان شهری، دوازدهمین گام این راه پرامید نیز استوار و محکم با توانی افزون، عزم همگانی و با شعار «|شهر امن و پویا، جامعه‌ای پرامید و کارا» برداشته شود.

رضا ثقتی حفظ و ارتقای مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ ارتقای سطح دانش شهروندی، به‌منظور بهبود زندگی شهری؛ ترویج نشاط و امید، همراهی و همدلی؛ ارتقای مشارکت شهروندان در ساختن شهر سالم و پاک؛ اهتمام ویژه به همراهی و مشارکت شهروندان در به‌سازی شرایط اقتصادی جامعه با تکیه بر توان داخلی و خلاقیت کارآفرینان ایرانی را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.

او در خصوص موضوعات جشنواره امسال گفت: شهروند، «مهار تورم، رشد تولید»(جهت عینیت بخشیدن به شعار سال، افزایش سرمایه‌گذاری، بهبود کسب‌وکار، هویت‌سازی ایرانی، تقویت سرمایه انسانی، بالا بردن سطح اعتماد دولت و ملت، آثار تولیدشده با مضمون فوق که نگاه خلاق و ترغیب‌کننده در این خصوص داشته باشند در اولویت انتخاب خواهند بود)؛ شهروند، فرهنگ ایثار و شهادت؛ شهروند، آگاهی از حقوق شهروندی؛ شهروند، همراهی برای گذر از بحران‌های محیط‌زیستی همچون بحران آب و ایجاد فرهنگ پایدار حفظ سرمایه‌های ملی؛ شهروند، آسیب‌های اجتماعی؛ شهروند، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، شهروند، حقوق کودک، سالمندان، افراد دارای نیازهای خاص؛ شهروند، محیط‌زیست (چالش‌ها، مخاطرات و راهکارها)؛ شهروند، مشارکت مسئولانه در صرفه‌جویی منابع انرژی؛ حفظ فضای سبز، اموال عمومی؛ مدیریت زباله و پسماند، ترافیک و...؛ شهروند، حمایت از چای ایرانی؛ شهروند و توجه به معماری شهری و آسیب‌های این حوزه از موضوعات دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بخش‌های جشنواره را این‌گونه برشمرد:

الف) بخش مسابقه:

آثار این بخش از میان نمایش‌های خیابانی متقاضی در قالب شیوه‌های مختلف این‌گونه هنری و با اولویت محورهای مورد تأکید جشنواره شهروند لاهیجان انتخاب می‌شوند.

*این بخش رقابتی بوده و سقف پذیرش آثار 10 نمایش خواهد بود.

*آثار متقاضی این بخش می‌بایست پیش‌ازاین در هیچ‌کدام از دوره‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان شرکت نکرده باشد.

*متقاضیان شرکت در این بخش مسابقه می‌بایست لوح فشرده حاوی فایل تصویری نمایش خود و مدارک موردنیاز را در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره شهروند لاهیجان ارسال کنند.

*به نمایش‌های راه‌یافته به بخش مسابقه حداقل 100 میلیون ریال و حداکثر 150 میلیون ریال کمک‌هزینه (بر اساس ضوابطی همچون تعداد نفرات، حجم دکور و وسایل صحنه، بعد مسافت و...) پرداخت خواهد شد.

*سقف پذیرش نفرات هر گروه در جشنواره حداکثر 7 نفر خواهد بود.

ب) بخش ویژه (نمایش کودکان و نوجوانان):

ستاد برگزاری جشنواره نظر به اهمیت رده سنی کودکان و نوجوانان و لزوم توجه ویژه به تولید و عرضه آثار متناسب برای این گروه‌های سنی در راستای ارتقای کنجکاوی، ایجاد اعتمادبه‌نفس و استقلال بخشیدن به شخصیت آن‌ها، ترغیب به اندوختن تجارب و معلومات نوین، راهنمایی اخلاقی و آشنایی با حقوق شهروندی پذیرای نمایش‌های تولیدشده در قالب نمایش زنده و عروسکی خواهد بود. علاقه‌مندان به شرکت در این بخش می‌توانند آثار خود را با موضوعات مناسب گروه سنی کودک و نوجوان و با اولویت محورهای قیدشده در فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

*این بخش غیررقابتی است و حداکثر 4 اثر نمایشی پذیرفته خواهد شد.

* بر اساس برنامه‌ریزی ستاد جشنواره امکان اجرای آثار این بخش در محیط‌های آموزشی خواهد بود.

* متقاضیان شرکت در این بخش مسابقه می‌بایست لوح فشرده حاوی فایل تصویری نمایش خود و مدارک موردنیاز را در مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره شهروند لاهیجان ارسال کنند.

*به نمایش‌های راه‌یافته به بخش مسابقه حداقل 70 میلیون ریال و حداکثر 120 میلیون ریال کمک‌هزینه (بر اساس ضوابطی همچون تعداد نفرات، حجم دکور و وسایل صحنه، بعد مسافت و...) پرداخت خواهد شد.

*به اثر برگزیده مردمی در این بخش جایزه ویژه تعلق خواهد گرفت.

ج) مسابقه طرح و ایده شهروندی:

ستاد جشنواره در راستای اهداف ذکرشده و کمک به تولید متون و طرح‌های اجرایی تئاتر خیابانی و تقویت بسترهای نمایشنامه‌نویسی ویژه این‌ گونه نمایشی در قالب‌ها و شکل‌های متنوع آن، مسابقه طرح و ایده را در حوزه مضامین شهروندی برگزار می‌کند.

متقاضیان می‌توانند طرح و ایده نمایشی و یا نمایشنامه‌های خود را که برای اجرای خارج از صحنه‌های معمول تئاتر و یا به شکل ویژه برای تئاتر خیابانی نگاشته شده است، به همراه سایر مدارک لازم تا تاریخ پنجم شهریورماه 1402 بر روی بخش ویژه مسابقه طرح وارده تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در تارنمای ایران تئاتر به نشانی https://gilan.theater.ir/fa/form_data/add/form_id=268 بارگذاری کنند.

*این بخش به شکل رقابتی بوده و به برگزیدگان آن جوایزی به شرح زیر اهدا خواهد شد:

رتبه نخست: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 000/000/50 ریال جایزه نقدی

رتبه دوم: لوح تقدیر و مبلغ 000/000/30 ریال جایزه نقدی

رتبه سوم: لوح تقدیر و مبلغ 000/000/15 ریال جایزه نقدی

*طرح‌های برگزیده در اولویت انتخاب آثار دوره آتی جشنواره خواهند بود.

*هر متقاضی می‌تواند حداکثر با ارائه 3 طرح وارده و یا نمایشنامه در این مسابقه شرکت کند.

د) کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی:

 در راستای تقویت مبانی تئوری و عملی حوزه تئاتر خیابانی و معرفی دستاوردهای نوین این حوزه در داخل و خارج کشور ستاد جشنواره در نظر دارد کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی را برگزار کند.

اطلاعات دقیق و تکمیلی این کارگاه‌ها و نشست‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

شرایط و ضوابط:

*ستاد جشنواره کارگردان نمایش را به‌عنوان مسئول گروه شناخته و تمامی مسئولیت‌های حضور و اجرای آثار به عهده کارگردان خواهد بود.

*ارائه مجوز کتبی نویسنده الزامی است.

*اسکان و پذیرایی گروه‌های منتخب به عهده ستاد جشنواره است.

*تکمیل و ارسال فرم تقاضای شرکت به‌منزله پذیرش ضوابط جشنواره است.

*تأیید شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش استان‌ها برای آثار حاضر در جشنواره الزامی است.

*سقف پذیرش نفرات هر گروه در جشنواره 7 نفر خواهد بود.

*نسخ تصویری ارسالی می‌بایست از کیفیت مقبول (تصویر و صدا) برخوردار باشند. بدیهی است مسئولیت این امر و نیز کامل بودن مدارک ارسالی به عهده متقاضی محترم است.

چنانچه مواردی در فراخوان ذکر نشده باشد موضوع از طریق دبیرخانه جشنواره قابل‌استعلام است.

گاه‌شمار جشنواره:

- مهلت دریافت آثار تا 30 مرداد 1402

- اعلام فهرست آثار برگزیده 10 شهریور 1402

- زمان برگزاری جشنواره هفته آخر شهریور 1402

مدارک موردنیاز برای بخش مسابقه و ویژه:

-فرم تکمیل‌شده تقاضای حضور

-طرح و ایده نمایش در یک صفحه A4

-چهار نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری اجرای نمایش

-سه قطعه عکس از اجرای نمایش و عکس پرسنلی کارگردان در قالب لوح فشرده

تذکر: سایر مدارک موردنیاز پس از پذیرفته شدن اثر دریافت خواهد شد.

مدارک موردنیاز برای بخش مسابقه طرح و ایده:

-تکمیل فرم تقاضای حضور بر روی تارنمای ایران تئاتر به نشانی https://gilan.theater.ir/fa/form_data/add/form_id=268 و بارگذاری فایل word یا pdf طرح و ایده یا نمایشنامه مدنظر و دریافت کد ره‌گیری

نشانی پستی: لاهیجان، خیابان امام خمینی (ره)، روبه‌روی مرکز جامع خدمات درمانی 2(بیمارستان 22 آبان سابق)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان، دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی شهروند.

تلفن:

42343012(کد شهرستان 013)

42343011

42332103

42335283

آدرس سایت: http://shahrvand-lahijan.ir

.

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند، شهریور ماه امسال در لاهیجان برگزار خواهد شد.

 فراخوان و فرم ثبت‌نام در جشنواره از ضمیمه همین خبر قابل دریافت است




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند
گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای راه ابریشم، بر این باور است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره بهتر است تولیداتی نو باشند که پیشتر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشد

|

نظرات کاربران