در حال بارگذاری ...
دبیر بیست و یکمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی کشور:

برگزاری جشنواره‌های آئینی به غنای فرهنگی این سرزمین کمک خواهد کرد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، احمد جولایی دبیر بیست و یکمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی کشور در مراسم اختتامیه اولین جشنواره نمایش‌های آیینی «شکرانه سپیدرود» (آیین های باران خواهی مردم شرق گیلان) که شامگاه جمعه 26 خرداد ماه 1402 در محل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الاوصیاء اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه برگزار شد گفت: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها به غنای فرهنگی این سرزمین کمک خواهد کرد و در اشاعه فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی کارگشا خواهد بود.

احمد جولایی ضمن تشریح حوزه‌های مختلف بیست‌و‌یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی کشور و دعوت از هنرمندان گیلان برای حضور در بخش‌های مختلف این رویداد هنری، ابراز امیدواری کرد تا با هماهنگی و پیگیری مسئولین استانی، جشنواره «شکرانه‌های سپیدرود» در سال‌های آینده به صورت منطقه‌ای و ملی برگزار شود.

دبیر بیست و یکمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی  همچنین گفت : تا کنون بیش از ۳۰۰ اثر در سایت مخصوص این جشنواره ثبت ‌شده است و امیدواریم بعد از ماه صفر این دوره از جشنواره برگزار شود.

 

شکرانه های سپیدرود آغازی است برای پژوهش های آیینی

ابراهیم نجفی نماینده مردم شریف آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در مراسم اختتامیه اولین جشنواره نمایش های آیینی شکرانه سپیدرود گفت: برگزاری جشنواره آیینی شکرانه‌های سپیدرود کار بسیار ارزشمندی است و آن را آغازی برای پژوهش‌های آیینی بر شمرد .

ابراهیم نجفی با بیان اینکه باورهای فکری ما برگرفته از باورهای دینی و ادیان آسمانی است افزود: در راستای ارتقای هنر این شهرستان و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این جشنواره در سطح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ، مبلغ سه میلیارد تومان کمک برای توسعه و تجهیز سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزیر قول مساعد گرفتیم که انشاءالله اختصاص خواهد یافت.

مردم گیلان اسلام را با محبت اهل ‌بیت فرا گرفتند

مجید رحمانی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان نیز در این مراسم بیان داشت: مردم گیلان ، اسلام را با محبت اهل ‌بیت فرا گرفتند و گیلان زادگاه علویان است . وی مردم گیلان را شکرگزار و بسیار نجیب دانست .

وی افزود : اولین حکومت علوی در ایران توسط آل بویه شکل گرفت و این سر آغازی بود برای شروع بسیاری از آیین های و مراسم مذهبی ، وی افزود ، برپایی آیین‌های جشن غدیر و تعزیه با شکل خاص برگرفته از محبت گیلانیان به اهل ‌بیت است  .

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان جشنواره نمایش های آیینی سپید رود را سرآغازی برای کار های بزرگ دانست و افزود : مردم گیلان مردمی قدرشناس هستند و این آیین‌های مختلف نشان همین شکرگزاری و قدرشناسی است و خوشحالیم که با اجرای این برنامه‌ها حال هوای مخاطبان و همشهریان ما هم خوب شد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز تلاش می‌کند که قدم‌های خوبی برای ملی شدن این جشنواره بردارد زیرا ما به آیین‌های پیشینان بدهکاریم و باید این بدهکاری  را به نسل جدید ادا کنیم .




نظرات کاربران