در حال بارگذاری ...

برگزاری کارگاه آموزش «خیمه‌شب‌بازی» در رشت

کارگاه آموزشی آشنایی با خیمه‌شب‌بازی به سرپرستی سیاوش ستاری و تدریس مریم تواسونی در شهر رشت برگزار شد و هنرجویان در این دوره، با ساخت عروسک و فوت و فن این هنر آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، کارگاه آموزشی آشنایی با «خیمه‌شب‌بازی» در رشت برگزار شد.

در این کارگاه که به سرپرستی سیاوش ستاری، مدیر خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران برگزار شد، هنرجویان با پیشینه‌ و عناصر این هنر نمایشی آشنا شدند.

ستاری با اشاره به این‌که باید شخصیت‌های جدیدی به خیمه‌شب‌بازی وارد شوند، گفت: «نگاه به خیمه‌شب‌بازی باید دو شکل کاملاً متفاوت داشته باشد. یکی، حفظ شکل موضوعی خیمه‌شب‌بازی است، همان چیزی که به شکل میراث به ما رسیده است. یک شکل دیگر آن، آداپته‌کردن آن برای مخاطب و نسل جدید و رویدادگاهِ جدیدی است که خیمه‌شب‌بازی در آن به اجرا درمی‌آید. این دو شکل باید در کنار هم پیش برود و در کنارش نیز ما باید تلاش کنیم، شکل و آب و رنگ و قواعدش را که به‌عنوان هنرِ هزار و اندی ساله به ما رسیده است، حفظ کنیم، نگذاریم از بین برود و در عین حال سعی کنیم از آن، نمایشی بسازیم که موضوع به‌روزی داشته باشد.»

در ادامه با اهدای «صفیر» یا «سوتک» به هر کدام از هنرجویان، نحوه‌ کار و دمیدن آن را آموزش دیدند. مریم تواسونی، دیگر مدرس این کارگاه در بخش ساخت عروسک، نحوه‌ ساخت عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی با عروسک‌های معمولی و سرامیکی را تعلیم داد و در پایان این کارگاه، هر کدام از هنرجویان با ساخت عروسکی، کارگاه را با موفقیت به پایان بردند.

سیاوش ستاری، هنرمند گیلانی، دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران، خیمه‌شب‌باز و مدیر خانه‌ موزه خیمه‌شب‌بازی ایران و هنرمند فعال در عرصه آموزش خیمه‌شب‌بازی است که با اشاعه‌ رایگان آموزش خیمه‌شب‌بازی در سراسر ایران، سعی در زنده‌نگاه‌داشتن این آئینی و سنتی دارد.




نظرات کاربران