در حال بارگذاری ...

اعطای نشان درجه یک هنری به پیشکسوت هنر تعزیه گیلان

تعزیه پدر هنر نمایش کشور و میدانی‌ترین نمایش آیینی است که می‌تواند فرهنگ والای عاشورا را به مردم و نسل جوان انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، طی مراسمی توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نشان درجه یک هنری به احمد علی دهقانی، سرپرست گروه تعزیه حُرّ اعطا شد.

رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، در سخنانی با اشاره به صدور نشان درجه یک هنری برای هنرمندی از استان، این اتفاق را رویداد مهمی دانست که تا زمان حاضر در بخش نمایش‌های آئینی در گیلان روی نداده است .

او به سابقه دیرپا، تاریخی و غنی تعزیه در گیلان اشاره کرد و گفت: «آغازگر این هنر، فرزندان آل بویه بودند که شیعی مذهب بوده و این آیین سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شد و به دست اساتید شایسته و بنامی رسید. تعزیه پدر هنر نمایش کشور و میدانی‌ترین نمایش آیینی است که می‌تواند فرهنگ والای عاشورا را به مردم و نسل جوان انتقال دهد.»

ثقتی ادامه داد: «در تلاش برای یافتن مجرای قانونی جهت تشکیل انجمن ، کارگروه یا کمیته ای هستیم تا حمایت و نظارت مستقیم از این فرهنگ و آیین صورت گیرد.»

در پایان این نشست، نشان درجه یک هنری معادل دکترای استاد احمدعلی دهقانی با امضای دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به این پیشکسوت هنر تعزیه استان اعطا شد.

 




نظرات کاربران