در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «خلیج خوک‌ها» معرفی شده از استان گیلان به چهلمین جشنواره تئاتر فجر :

حضور منتقدین و تماشگران حرفه‌ای اهمیت جشنواره فجر را چند برابر می‌کند

رضا جوینده کارگردان نمایش «خلیج خوک‌ها»: با توجه به دوره زمانی کوتاه اجرایی در شهرستان‌ها که بهتر ار قبل شده است و گاهی مهجور ماندن آثار، این امر یعنی راه‌یابی به جشنواره‌ای بزرگتر و تماشاگران حرفه‌ای‌تر، با توجه به مرکزیت و حضور هنرمندان و منتقدین، اهمیتش چندبرابر شده و تلاش زحمت کشان این عرصه در شهرستان‌ها را چند برابر می‌کند.

رضا جوینده 35  ساله و متولد رشت دارای مدرک کارشناسی حسابداری است. فعالیت‌های هنری خود را از انجمن سینمای جوانان رشت آغاز و در ساخت چند فیلم کوتاه به‌عنوان نویسنده، کارگردان و دستیار کارگردان همکاری کرد. رضا جوینده برای کارگردانی نمایش «خلیج خوکها» به عنوان برگزیده سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان به جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر معرفی شد. به همین بهانه خبرنگار ایران تئاتر از گیلان گفتگویی را با این کارگردان انجام داده است که حاصل آنرا می‌خوانید :

شما پیش از این با نمایش «کد 1917» در جشنواره نمایشنامه‌نویسی موفق به کسب رتبه‌ی برتر شدید و اجرای موفقی هم از این اثر داشتید. امسال هم با نمایشی با عنوان «خلیج خوکها» حضور داشتید. انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد و آیا مسئولیت شما را در قبال ارتقا تئاتر استانتان سنگین کرد یا خیر؟

قطعا برگزیده شدن در سطح استان و ارائه یک‌ اثر هنری به جشنواره فجر و نماینده بودن یک استان در عرصه تئاتر، مسئولیت من را در قبال کارهای آینده‌ی خودم بیشتر خواهد کرد و در مورد ارتقای تئاتر استان به نوبه خودم به عنوان کوچکترین عضو از این خانواده بزرگ‌ تلاش خود را خواهم کرد و البته و ارتقای سطح کیفی هنر و به خصوص تئاتر در هر استان و اقلیمی به عوامل زیادی بستگی داشته که بخشی از آن به خود هنرمندان استان و همکاری و همدلی و تبادل تفکر بستگی دارد.

به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هر مولف و سازنده اثر هنری خواهان این است که اثر تولید شده در بستر مناسب اجرا رفته و دیده شود و پیام اثر منتقل داده شود، با توجه به دوره زمانی کوتاه اجرایی در شهرستان‌ها که بهتر ار قبل شده است و گاهی مهجور ماندن آثار، این امر یعنی راه‌یابی به جشنواره‌ای بزرگتر و تماشاگران حرفه‌ای‌تر، با توجه به مرکزیت و حضور هنرمندان و منتقدین، اهمیتش چندبرابر شده و تلاش زحمت کشان این عرصه در شهرستان‌ها را چند برابر می‌کند.

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟

بدون شک حضور در این جشنواره اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد و قطعا دیدن آثار دیگر هنرمندان از سایر فرهنگ‌ها و تفکرات مختلف بسیار قابل اهمیت و یاری کننده خواهد بود در ادامه مسیر هنری هر فرد و بدون تردید برگزاری دوره های آموزشی و استفاده از تجربیات اساتید محترم بسیار برای ما که ممکن است دسترسی به این دوره ها نداشته باشیم مفید خواهد بود.




نظرات کاربران