در حال بارگذاری ...
معاون هنری ارشاد گیلان:

داشتن نگاه سرگرمی به تئاتر خیانت به هنر است

زمانی یک اثر نمایشی تأثیرگذار خواهد بود که با فرهنگ، افکار و احساسات و روحیات بشری ارتباط برقرار کند.

 به گزارش تئاتر گیلان و به نقل از خبرگزاری مهر، سید امیر مصباح در گفتگو با این خبرگزاری گفت: هنر به ویژه تئاتر با توجه به ذات خود که به مسائل روز جامعه و دغدغه‌های مردم توجه می‌کند در همه ابعاد اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه مسائل اجتماعی نقش تأثیرگذاری دارد.

داشتن نگاه سرگرمی به تئاتر خیانت به هنر است

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به تأثیرات تئاتر و هنرهای نمایشی در جامعه، اظهار کرد: تئاتر را می‌توان به عنوان وسیله‌ای کارآمد جهت تقویت و نهادینه کردن یک فرهنگ در جوامع بشری نام برد.

سید امیر مصباح تأکید کرد: با هنر تئاتر و خلق آثار متنوع، جذاب و آگاهی بخشی می‌توانیم شاهد تقویت تلاش‌های بشری، تحکیم مبانی حقوقی و اجتماعی، ترویج قانون پذیری و نظم و انضباط اجتماعی باشیم.

وی در ادامه همچنین به ارتباط تنگاتنگ تئاتر و هنرهای نمایشی با مردم اشاره و اضافه کرد: زمانی یک اثر نمایشی تأثیرگذار خواهد بود که با فرهنگ، افکار و احساسات و روحیات بشری ارتباط برقرار کند.

مصباح با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم نقش هنر در تحولات زندگی بشر را نادیده بگیرم، گفت: هنر به ویژه تئاتر با توجه به ذات خود که به مسائل روز جامعه و دغدغه‌های مردم توجه می‌کند در همه ابعاد اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه مسائل اجتماعی نقش تأثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای تئاتر را در اندازه یک سرگرمی و برخی دیگر به آن نگاه هدفمند و تخصصی دارند، افزود: داشتن نگاه سرگرمی و تفریحی با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تئاتر خیانت به این هنر محسوب می‌شود که در صورت وجود این نوع نگاه در میان مسئولان و متولیان، باید تغییر کند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در ادامه با بیان اینکه وجود نگاه هدفمند به تئاتر بسترهای لازم برای برنامه‌ریزی درست جهت پیشرفت تئاتر و نمایش را فراهم می‌کند، گفت: قطعاً هر فرد دلسوز به هنر به ویژه تئاتر و هنرهای نمایشی از وجود نگاه هدفمند به این حوزه استقبال خواهد کرد زیرا به تأثیرات تئاتر در ابعاد و بخش‌های مختلف جامعه واقف است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های تئاتر برای پاسخگویی به نیازها جامعه، اضافه کرد: برای رسیدن به این جایگاه باید سطح آگاهی و شناخت جامعه از پتانسیل‌های هنر به ویژه تئاتر به دلیل ارتباط تنگاتنگ با مردم را افزایش دهیم و در این میان نقش متولیان و هنرمندان فعال در این عرصه بیش از همه است.

ضرورت راه اندازی یک اتاق فکر برای تئاتر جهت شناخت نیازهای روز

مصباح با اشاره به اینکه راه اندازی یک اتاق فکر برای شناخت نیازهای روز جامعه و سپس برنامه‌ریزی و تولید اثر فاخر در زمینه آن بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: وجود این اتاق فکر با آسیب‌شناسی و بعد ارائه راهکار و برنامه‌ریزی و با حمایت از هنرمندان جهت ارتقای سطح، تقویت و هدفمند کردند هنر تئاتر و نمایش می‌توانند گام‌های مثبتی بردارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته هنر و فعالان هنری در سراسر کشور سال سختی را تجربه کردند، افزود: شیوع کرونا و تعطیلی همه فعالیت‌های هنری ضربه سنگینی به تن نیمه جان هنر که پیش از کرونا نیز با مشکلات مختلفی دست به گریبان بود، زد و در این میان هنرمندان آسیب بیشتری دیدند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه این استان همیشه در فعالیت‌های هنری به ویژه هنرهای نمایشی و تئاتر در سطح ملی درخشان ظاهر شده و هنرمندان آن در آثار ملی نیز ایفای نقش کرده‌اند نیز متأثر از کرونا هستند، اضافه کرد: تلاش شده حمایت‌های لازم از هنرمندان و فعالان عرصه هنر گیلان به ویژه هنرمندان تئاتر صورت گیرد اما با توجه به حجم آسیب‌ها کافی نیست.

وی با بیان اینکه تنها منبع درآمدی هنرمندان تئاتر اجرا نمایش است و شاید در این میان اندک هنرمندانی باشند که منبع درآمدی دیگری در کنار اجرا برای خود دارند، گفت: قطعاً تعطیلی فعالیت شرایطی سختی را برای اکثر هنرمندان تئاتر گیلان به وجود آورده است و ما به عنوان متولیان بخش هنر با وجود همه تلاش‌ها نتوانسته‌ایم مشکلات این عزیزان را جبران کنیم.

مصباح با اشاره به فعالیت بیش از ۳۵ گروه نمایشی ثبت شده دارای پروانه نمایش در استان گیلان، افزود: این نشان دهنده زنده و پویا بودن تئاتر در گیلان است و همچنین نشان می‌دهد تعطیلی اجراها طی یک سال گذشته چه حجمی از هنرمندان را دچار آسیب کرده است.

وی در ادامه به فعالیت بیش از ۵۰۰ تحصیل کرده هنرهای نمایشی در حوزه‌های مختلف اعم از ادبیات نمایشی، بازیگری و کارگردانی در انجمن هنرهای نمایشی گیلان اشاره و اضافه کرد: در مجموع بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر گیلان فعال هستند.

 

بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در شرایط کرونایی

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر سطح ملی، حمایت‌های مالی در سطح استان برای این هنرمندان جلب کنیم، گفت: البته با برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف با فعالان و پیشکسوتان این عرصه تلاش کرده‌ایم تا بسترهای لازم برای اجرای نمایش‌ها در سایه رعایت دستور العمل های بهداشتی را نیز فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا بسیاری از جشنواره‌های استان در حوزه تئاتر را به تعطیلی کشاند که تئاتر شهروند لاهیجان را می‌تواند از مهم‌ترین آنها نام برد، تصریح کرد: البته سی و دومین تئاتر استانی گیلان نیز متأثر از همین ویروس امسال با شکلی جدید و بدون حضور تماشاگر و به صورت مجازی برگزار شد.

مصباح با اشاره به اینکه هنرمند به ویژه هنرمندان تئاتر با حضور تماشاگران زنده هستند و برای آنها تولید اثر می‌کنند، ادامه داد: خالی بودن صندلی سالن‌های نمایش قطعاً بخشی از توان هنرمندان را می‌گیرد اما با وجود همه این مسائل امسال شاهد اجراهای خوبی در جشنواره تئاتر استانی گیلان بودیم.

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، تلویزیون تئاتر ایران و سایر پلتفرم‌ها را از اولویت‌های متولیان امر و خود هنرمندان تئاتر برای احیای دوباره تئاتر در گیلان برشمرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز نمی‌توانیم پایانی برای کرونا متصور شویم باید از همه ظرفیت‌ها برای احیای دوباره تئاتر در استان گیلان استفاده کنیم.

 

حضور نیروی جوان افق‌های روشنی برای تئاتر گیلان ترسیم کرده است

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان دیگر از اقدامات این معاونت برای بازگشت تئاتر گیلان به روزهای اوج را توجه به همه بخش‌ها به ویژه در حوزه نمایشنامه نویسی عنوان و اضافه کرد: سه سالی است که جشنواره نمایشنامه نویسی آموزشگاه‌های آزاد در گیلان با پاسداشت یکی از پیشکسوتان برگزار می‌شود که به فرصتی برای بروز و ظهور استعدادهای جوان تبدیل شده است.

مصباح با تأکید بر اینکه قطعاً تقویت حوزه نمایشنامه نویسی به تولید یک اثر فاخر کمک خواهد کرد، گفت: برگزاری این جشنواره می‌تواند همان بستر یا فرصت مناسب برای جوانان خوش فکر و ایده پرداز گیلانی باشد تا خود را به همگان ثابت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا با بهره‌گیری از ترکیب جوانان و پیشکسوتان عرصه را برای فعالیت همه فراهم کنیم، افزود: ترکیب شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش گیلان نشان دهنده همین فکر و اندیشه است.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه از این شورا خواسته شده تا بال کمکی و مشورتی برای فعالان حوزه نمایش و تئاتر باشند، اضافه کرد: بسترسازی برای فعالیت هنرمندان نمایش و تئاتر در همین ایام کرونایی و برنامه‌ریزی برای چگونگی اجراها با رعایت دستور العمل های بهداشتی و حفظ سلامت هنرمندان و شهروندان از مهم‌ترین اهداف پیش بینی شده برای این شورا در سال ۱۴۰۰ است.

مصباح تأکید کرد: قطعاً حضور نیروی جوان با فکر و اندیشه جدید در کنار تجربیات پیشکسوتان می‌تواند افقی روشن و روزهای طلایی برای هنرهای نمایشی و تئاتر گیلان به ارمغان آورد.

با توجه به اینکه هنوز نمی‌توانیم به صورت دقیق پایانی برای ویروس کرونا پیش بینی کنیم انتظار می‌رود مدیران و متولیان هنری با ورود به سال جدید برنامه ریزی درستی برای فعالیت دوباره فعالان عرصه هنر به ویژه هنرمندان تئاتر داشته باشند تا بیش از این شاهد آسیب و ضرر فعالان این عرصه نباشیم.




مطالب مرتبط

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

نمایش صحنه‌ای «در آغوشم آب خاک خون»، نمایش‌های خیابانی «مجسمه»، «یک آبادی عشق»، «سلام علیکم» و «سه دلقک و نصفی» و نمایش رادیویی «معبر کربلا»، کار هنرمندان گیلانی، در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرا خواهند شد. 

|

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، نمایش «تعبیر خواب‌های وارون» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده است: آوازه منیژه و نظام ورد زبون همه بود، صد بار خانم بهش گفت یه نعل اسب ...

|

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

به گزارش ایران تئاتر در گیلان، «نسبیت خاص» به نویسندگی بهار کاتوزی و کارگردانی شیفته میرزاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده است: انتظار یه کفی داره یه سقفی، کفِش بی‌ارزشی میاره، سقفش بی‌تفاوتی ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران