در حال بارگذاری ...
به بهانه روز جهانی تئاتر؛

حمایت‌ها از هنرمندان تئاتر کافی نیست/ ریه های تئاتر همچنان درگیر کرونا است

«محمد علی صادق حسنی» نویسنده، بازیگر سینما و تئاتر گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آسیب‌های کرونا به همه اقشار، اظهار کرد: در این میان بخش فرهنگ بیش از سایر بخش‌ها دچار آسیب شده است.

تئاتر گیلان/ به گزارش تئاتر گیلان و به نقل از خبرگزاری مهر،  صادق حسنی با بیان اینکه هنرمندان تئاتر از نظر تولید اثر طی یک سال گذشته دچار مشکل شده‌اند، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی برای اجرای جشنواره‌ها در فضای مجازی و همچنین اجراهای جشنواره عمومی بخشی از هنرمندانی که در این جشنواره‌ها باید شرکت می‌کردند با حمایت صندوق هنرمندان و مرکز هنرهای نمایشی به فعالیت برگشته و توانستند آثار خود را تولید و اجرا کنند.

صادق حسنی با اشاره به کمک‌های محدود انجمن هنرهای نمایشی برای هنرمندان فعال در عرصه تئاتر در یک سال گذشته، ادامه داد: ارگان‌ها و سازمان‌هایی که برای آنها تولید اثر شده بود نیز کمک‌هایی به هنرمندان فعال این عرصه داشتند.

وی همچنین به کمک مرکز هنرهای نمایشی برای خرید آثار تولیدی برای پخش در تلویزیون تئاتر ایران، اضافه کرد: سهم استان گیلان در این مورد پنج اثر بوده است که حمایت‌های خوبی از این گروه‌ها انجام شده است.

بازیگر تئاتر گیلان با بیان اینکه در طی یک سال گذشته مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی تلاش کرد تا بتواند در شرایط سخت کرونایی از هنرمندانی که در حال فعالیت حمایت‌های لازم انجام دهد، تصریح کرد: توان اقتصادی بخش فرهنگی متأسفانه به اندازه‌ای نیست که بتوان به همه دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی فعالان این عرصه که تعداد آنها نیز زیاد است پاسخ داد.‌

صادق حسنی در ادامه با تأکید بر اینکه بودجه بخش فرهنگی کفاف هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از کرونا هنرمندان تئاتر را نمی‌دهد، افزود: بودجه‌های پیش بینی شده برای حمایت از تولید اثر در سطح استان بعد از تقسیم بندی به اندازه‌ای نیست که بتواند هزینه‌های انجام شده برای تولید آثار نمایشی را جبران کند.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: مدیران حوزه فرهنگ و هنر در سطح استان باید بتوانند از طریق سازمان برنامه و بودجه و استانداری حمایت‌های مالی را برای فعالان تئاتر جذب کنید تا در کنار حمایت‌های مرکز هنرهای نمایشی بتوانیم بخشی از خسارت‌ها را جبران کنیم.

تولید و اجرای ۲۷ اثر صحنه‌ای طی یکسال گذشته در گیلان

وی در ادامه به آثار تولید شده در حوزه تئاتر و نمایش استان گیلان در یک سال گذشته اشاره و با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی استان از ساخت ۲۷ نمایش صحنه‌ای حمایت کرده است، افزود: علاوه بر این تعدادی از گروه‌های نمایشی که ثبت نشده‌اند و به صورت آزاد فعالیت می‌کنند نیز شش اثر تولید کرده‌اند که این انجمن در بخش حمایتی تعدادی از بلیت‌های این آثار را خریداری کرده است.

صادق حسنی با بیان اینکه در بخش تولید نمایش‌های میدانی و خیابانی نیز هفت اثر تولیدی در یک سال گذشته داشته‌ایم، گفت: این آثار در شهرهای آستانه اشرفیه، رشت و لاهیجان به نمایش درآمده و مستقیماً از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره‌های تئاتر در استان گیلان، افزود: این جشنواره‌ها توسط دفتر انجمن هنرهای نمایشی آستارا، جشنواره هنرجویی به وسیله آموزشگاه افرا، جشنواره‌ای نیز به همت هنرمندان آموزشگاه مارلیک برگزار شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان همچنین به برگزاری سی و دومین جشنواره استانی تئاتر استان نیز اشاره و اظهار کرد: دو گروه نمایشی از استان به جشنواره تئاتر فجر و همچنین بخش نمایش خیابانی «سردار حرم» این جشنواره نیز راه یافتند. در حال حاضر نیز یک اثر نوروزانه با عنوان «عروس گوله» با حمایت انجمن نمایشی در پلتفروم تلویزیون تئاتر ایران در حال پخش است.

وی ادامه داد: چهار اثر تولید شده با موضوع کرونا نیز تا آخر فروردین نیز در تلویزیون تئاتر ایران قابل رؤیت است.

کیفی سازی آثار تولیدی تئاتر گیلان در اولویت است

صادق حسنی به برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی گیلان برای سال ۱۴۰۰ اشاره و با بیان اینکه برای این سال برگزاری جشنواره استانی تئاتر، جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان در اولویت قرار دارد، گفت: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اجرای نمایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان گیلان انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز گروه‌های نمایشی که درخواست اجرا داشته باشند می‌توانند نمایش‌های خود را اجرا کنند، افزود: انجمن هنرهای نمایشی گیلان نیز برای حمایت از آنها حدود دو میلیون تومان از بلیت‌ها را خریداری می‌کنند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان با تأکید بر اینکه به دنبال ارتقای کیفیت کارها و آثار تولیدی هستیم تا زمینه حضور دوباره مردم در سالن‌های نمایش فراهم شود، اضافه کرد: از فضای مجازی نیز حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که امروز تئاتر ایران به دنبال آن است استفاده از فضای مجازی است و تولیداتی که توسط شورای نظارت و ارزشیابی کشور مورد تأیید قرار می‌گیرند در فضای مجازی و در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران قابل حمایت و پخش هستند.




مطالب مرتبط

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

نمایش صحنه‌ای «در آغوشم آب خاک خون»، نمایش‌های خیابانی «مجسمه»، «یک آبادی عشق»، «سلام علیکم» و «سه دلقک و نصفی» و نمایش رادیویی «معبر کربلا»، کار هنرمندان گیلانی، در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرا خواهند شد. 

|

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، نمایش «تعبیر خواب‌های وارون» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده است: آوازه منیژه و نظام ورد زبون همه بود، صد بار خانم بهش گفت یه نعل اسب ...

|

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

به گزارش ایران تئاتر در گیلان، «نسبیت خاص» به نویسندگی بهار کاتوزی و کارگردانی شیفته میرزاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده است: انتظار یه کفی داره یه سقفی، کفِش بی‌ارزشی میاره، سقفش بی‌تفاوتی ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد
با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان که از 19 تا 22 مهر در این شهرِ گیلان برگزار خواهد شد، با حضور مدیران استان و شهرستان و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه، رونمایی شد.

|

نظرات کاربران