در حال بارگذاری ...

رونمایی از پوستر سی و دومین جشنوار استانی تئاتر گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به پوستر جشنواره اظهار کرد: این پوستر در سال‌های آینده به ما یادآور می‌شود که هنرمندان در ایام کرونا نیز بیکار ننشسته و تلاش کردند تا سپیدی بر سیاهی غلبه کند.

به گزارش تئاتر گیلان؛ دکتر فاضلی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در نشست خبری رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی در سالن اجتماعات اداره کل ارشاد گیلان، اظهار کرد: حضور جوانان در عرصه داوری آثار جشنواره تئاتر استانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حضور جوانان در عرصه نمایش و تئاتر سبب تداوم این هنر در عرصه‌های مختلف خواهد شد، افزود: امسال به واسطه شیوع کرونا شاهد برگزاری جشنواره‌ای متفاوت هستیم.

مدیرکل ارشاد گیلان در ادامه با اشاره به اینکه تئاتر، فرهیخته‌ترین هنری است که موجب رشد و تعالی آدمی می‌شود، گفت: همه هنرها برگرفته از تئاتر و نمایش است زیرا اثری به نمایش می‌گذارند که ماندگار خواهد بود.

وی به ترکیب پوستر طراحی شده برای این جشنواره با استفاده از نماد ماسک اشاره و تصریح کرد: این پوستر در سال‌های آینده به ما یادآور می‌شود که هنرمندان در ایام کرونا نیز بیکار ننشسته و تلاش کردند تا سپیدی بر سیاهی غلبه کند.

هنر نمایش سبب رشد و اعتلای انسان می‌شود

فاضلی با بیان اینکه نمایش رشد و اعتلای انسان را به دنبال دارد، بیان کرد: اصلاً خلقت جهان به ویژه انسان نیز نوعی تئاتر است زیرا هر کسی که وارد این دنیا می‌شود نقشی بازی می‌کنند و از دنیا می‌رود و نقشش به ماندگار می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه تئاتر در خود نقد و اعتراض دارد، ادامه داد: یک هنرمند عرصه تئاتر، هماره به وضع موجود معترض است.

مدیر کل ارشاد گیلان با بیان اینکه نگاهی به آثار ارسالی به دبیرخانه سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی گیلان نشان دهنده شرکت هنرمندان از سراسر استان است، گفت: در این جشنواره بسیاری کیفی عمل شده و انتظار می‌رود به همین گونه استمرار یابد.

وی با اشاره به اینکه با تصمیم هیئت برگزاری جشنواره از همه ۲۱ اثر رسیده حمایت شده و به نمایش عموم گذاشته می‌شوند، افزود: ۱۲ اثر از رشت، از هرکدام از شهرهای انزلی، لاهیجان و فومن 2 اثر  و یک اثر نیز از هر کدام از شهرهای آستارا، صومعه سرا و آستانه اشرفیه به دبیرخانه رسیده است.

فاضلی با بیان اینکه انتخاب و ترکیب آثار برگزیده نشان دهنده سلامت هیئت بازبین و انتخاب بدون در نظر حواشی است، تصریح کرد: هیئت بازبین ۵ اثر از رشت، یک اثر از انزلی، یک اثر از آستانه، یک اثر از فومن و یک اثر نیز از لاهیجان را برای حضور در این جشنواره انتخاب کردند.

ضرورت حمایت از هنرمندان هنر آسیب دیده از کرونا

دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان نیز در ادامه این نشست با اشاره به حمایت‌های انجمن نمایش استان از هنرمندان در ایام کرونا، اظهار کرد: با حمایت‌های اداره کل ارشاد گیلان به ویژه معاونت هنری و امور سینمایی از ابتدای شیوع ویروس کرونا حمایت‌های ویژه ای از اصحاب هنر به ویژه هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش شده است.

محمدعلی صادق حسنی با بیان اینکه امسال نیز تصمیم گرفته شده جدای از آثار برگزیده، حمایت‌های ویژه ای از تولیدات هنرمندان تئاتر و نمایش انجام شود، گفت: انتظار می‌رود مسئولان استانی نیز نگاه ویژه ای به بخش هنر داشته باشند.

ضرورت برگزاری جشنواره‌ها برای ایجاد انگیزه در میان هنرمندان

علی حاج‌علی عسگری، پیشکسوت و یکی از داوران بازبین سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه با مشورت سایر اعضای هیئت به یک جمع بندی رسیدیم تا از تنش‌ها و حواشی سال‌های گذشته کم شود، اظهار کرد: تلاش شد حقی از کسی ضایع نشود، البته همیشه انتقاد و اعتراض وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش همه گروه‌هایی که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند، گفت: به رغم انتظار همه گروه‌ها برای حضور در مرحله پایانی، بر اساس قانون و در مقام مقایسه بدون نظر گرفتن اولویت‌های آثاری انتخاب شد بتوانند توانمندی تئاتر استان را نشان دهند.

عسگری در ادامه با بیان اینکه در تئاتر هیچ کاری بی نظیر و بدون نقص ساخته و اجرا نمی‌شود، افزود: هنرمندان فعال در این عرصه باید با تلاش و عشق به کار نواقص را برطرف کنند و بر همین اساس تعدادی آثار انتخاب شده و در اختیار داوران نهایی قرار گرفته است.

وی با تأکید بر ضرورت برگزاری جشنواره‌ها به ویژه جشنواره تئاتر، گفت: نباید به دلیل کمبود مالی و امکانات این جشنواره تعطیل شود زیرا برگزاری این جشنواره سبب افزایش انگیزه هنرمندان می‌شود.

در پایان از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان که طراح آن هدی رسولی از طراحان و گرافیست‌های گیلانی است، رونمایی شد.




نظرات کاربران