در حال بارگذاری ...
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛

حوزه نمایشنامه نویسی با چالش مواجه است

فیروز فاضلی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از جدیدترین اثر مرحوم «فرهاد پاک سرشت» هنرمند برجسته گیلانی در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا رشت، به برخی از ویژگی‌های اخلاقی مرحوم پاک سرشت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گیلان، در این مراسم پس از خیر مقدم و خوشامدگویی توسط مجری برنامه(حدیث نیکرو) و پخش کلیپی از کارنامه هنری مرحوم پاک‌سرشت، خانمها الهه فرخی و نسرین بابایی از بازیگران پیشکسوت تئاتر و تلویزیون گیلان، به خوانش بخش کوتاهی از نمایشنامه‌ی «اویستی» پرداختند. این دو بازیگر، سال‌ها پیش در نمایش «اویستی» به کارگردانی مرحوم پاک‌سرشت ایفای نقش کردند.

سپس آقایان امیر حامد و اسماعیل حاجتی از دیگر بازیگران خوب گیلان، به خوانش قسمتی از نمایشنامه‌ی «مرغابی در شب ساچمه» پرداختند.

دکتر رضا میرمعنوی، پیشکسوت و مدرس تئاتر گیلان که از همکاران قدیمی مرحوم پاک‌سرشت بود، با ذکر خاطراتی از همکاری‌های خود با زنده‌یاد فرهاد پاک‌سرشت، او را یک هنرمند عاشق و محجوب وصف نمود و از متولیان فرهنگ و هنر و هنرمندان حاضر در مراسم خواست تا وقتی زنده هستیم قدر همدیگر را بدانیم. این بازیگر پیشکسوت و کارگردان تئاتر گیلان در ادامه به خوانش نمایشنامه «یک پنجره برای دیدن» که عنوان این مجموعه از آثار پاک‌سرشت هست پرداخت.

در قلم پاک سرشت، عشق جاری بود

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به عدم رضایت وی در زمینه چاپ آثارش، اظهار کرد: این عدم رضایت از تواضع و فروتنی و روح والای این مرحوم بود. این باید الگویی برای همه ما هنرمندان و فعالان هنری و فرهنگی باشد.

وی با اشاره به کلمات به کار گرفته شده در متن نمایشنامه‌های مرحوم پاک سرشت، افزود: قلم مرحوم پاک‌سرشت از قدرت بالایی برخوردار بود و در آثارش عشق و امید به زندگی جاری است.

فاضلی با بیان اینکه عشق مرحوم «پاک سرشت» به ادبیات و وجه شاعرانگی قابل تقدیر و ستایش است، تصریح کرد: متأسفانه امروز در حوزه نمایشنامه نویسی و آثار اندک به چاپ رسیده با چالش مواجه هستیم.

وی با اشاره به بکارگیری خوشه‌های تصویری و شخصیت پردازی‌ها در نمایشنامه‌های مرحوم پاک سرشت، افزود: توجه به این موضوع سبب شده تا ارزش کارهای مرحوم پاک سرشت افزایش یافته و آثار وی را به مقاله ادبی بسیار غنی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای پرورش و پدید آمدن شخصیت‌های هنری و فرهنگی به سال‌ها و حتی قرن‌ها زمان نیاز است، گفت: نجات دهندگان اساسی بشریت سردمداران اهالی فرهنگ و هنر هستند.

مدیرکل ارشاد گیلان با بیان اینکه برگزاری این مراسم نشان دهنده عشق و علاقه هنرمندان گیلانی به مرحوم پاک سرشت است، گفت: هنرمندان باید پشت هم باشند.

فاضلی در انتهای این مراسم ضمن خواندن نامه مرحوم فرهاد پاک سرشت و گلایه وی به رسیدگی به متولیان فرهنگ و هنر، افزود: باید برای مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر گوش شنوا داشت.

بهمن صادق حسنی، عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی گیلان و کارگردان گیلانی نیز در این مراسم ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و مجموعه معاونت هنری این اداره برای کمک به چاپ مجموعه‌ی حاضر، این قول را به حاضران و خانواده مرحوم پاک سرشت داد تا علاوه بر چاپ تمامی آثار وی، متون نمایشنامه‌نویسان جوان را نیز منتشر کند.

در ادامه از خوانشگران، با اهدای یک جلد از مجموعه «یک پنجره برای دیدن» تقدیر بعمل آمد.

در پایان این مراسم از کتاب «یک پنجره برای دیدن» اثر زنده یاد «فرهاد پاک سرشت» هنرمند گیلانی با حضور هنرمندان، مسئولان و خانواده این مرحوم رونمایی شد.




نظرات کاربران