در حال بارگذاری ...

سایه‌ی شوم «کرونا» بر تئاتر گیلان!

به گزارش تئاتر گیلان، با شیوع بیماری «کرونا»، کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری گیلان تعطیل شد.

بر این اساس کلیه‌ی اجراهای نمایشی(صحنه‌ای و خیابانی)، تمرینات و فعالیت‌های آموزشگاهی تا از بین رفتن کامل این بیماری به حالت تعلیق در آمد.

 

«بابک و غول خشکسالی»، «توکا»، «ماجراهای گندم و مبارک»، «باران و دیگران»، «پسر»، «پشت کلانتری، کوچه اول، زیر تیر چراغ برق» و... از جمله نمایش‌هایی بودند که اجراهای آن به واسطه‌ی شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

 

گیلان تئاتر مروری دارد بر آثاری که اجرای آنان بدلیل کرونا ویروس متوقف و یا به اجرا نرسید:

 

از «وقایعی درباره من، باران و دیگران» تا «پسر»ی که به صحنه نرفت

«وقایعی درباره من، باران و دیگران» کاری از میلاد دافساری که پیش از این نیز در پلاتوی آموزشگاه سینمایی هفت اجرا شد، در اجرای جدید خود با تغییراتی در تیم بازیگران و عوامل اجرایی، قصد اجرا در سالن رحمدل را داشت. «پسر» نوشته فلوریان زلر و کارگردانی مشترک مجید کاظم‌زاده مژدهی و رضا حقی نیز که ماهها تمرین را پشت‌سر گذاشته بودند، تصمیم به اجرا در سالن جدیدالتاسیس «نارون» را داشت که با شیوع بیماری کرونا اجرای آن لغو شد.

 

«جنجالی‌ها 2» به نویسندگی و کارگردانی سیده هانیه هجرتی و تهیه کنندگی حسین عمادی که آذر ماه در رشت اجرا شد، اجرای مجدد آن لغو شد.

در جنجالی‌های2 رضا نظری، سعید نعمتی، شیرین محسنی، مریم جدیدی، شیداخانزاده، آزاده قدسی، صبا مهدوی، فیما مهرگان و سیده هانیه هجرتی ایفای نقش می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مرتضی یکرنگ(مدیر تولید)، شهرزاد غلامی(مدیر صحنه)، محمد بیدار(منشی صحنه)، مرتضی غلامی(طراحی و اجرای صحنه)، سپیده تولمی(گریم)، سبحان فرزانه(ساخت تیزر)، سعید نیازی(طراحی پوستر)، آتلیه الیت(عکس)، امین نیرومند(صدا)، محمد امین یوسفی مقدم(تدارکات)

 

«بابک و غول خشکسالی» و «توکا» کاری از گروه تئاتر مستقل رشت، «شازده کوچولو» به کارگردانی نیلگون نوبخت، «خرده جنایت‌های زناشوهری» به کارگردانی پدرام پریچهره، «چهار صندوق» به کارگردانی محمد رضا خباز، «حسنی و مرغ تخم طلا» کاری از مجتبی دهقان، «روزهای خوش» نوشته بکت و کارگردانی وحید تقی زاده، «ماجراهای گندم و مبارک» کاری از مرسده پیشه‌ور، «غلغله قتل غیرقابل قبول غول‌های غمناک سرداب» کاری از مصطفی غلامی استادسرایی، «پیش از صبحانه» به کارگردانی علی بیداوسی از لنگرود و «نقل زر پارسی» با اجرای امیر تنها و «خروس زری، پیرهن پری» از لاهیجان از جمله آثاری بودند که بدلیل شایع شدن اخبار این بیماری، اجرای آنان متوقف و مخاطبان خود را از دست دادند.

 

در ایام نوروز نیز اجراهای خیابانی گروههای نمایش آئینی که با استقبال مهمانان نوروزی در سراسر گیلان روبرو می‌شد، از رونق افتاد. همچنین برای اولین بار در رشت، گروه در شُرف تاسیس «نقش» به سرپرستی هادی آذرنگ، قصد اجرای نمایش خیمه‌شب بازی در رشت و دیگر نقاط استان گیلان را داشت که با اپیدمی جهانی کرونا ویروس به نمایش نرسید.

 

همچنین گروههای تئاتر گیلان با دریافت مجوز متن‌های مختلف قصد تمرین و اجرا در بهار 98 را داشتند که نتوانستند به بدلیل بیماری کووید19 تمرینات خود را آغاز کنند.

بریده‌ها، پرواز در تاریکی، سربازهای دندان، کوتوله‌های خبیث، جشن تولد یاسمین، اولدوز و کلاغ‌ها، رویای شب برفی، اتاق انتظار، زمستان آخر، پشت کلانتری-کوچه اول-زیر تیر چراغ برق، آشوب و... از جمله متونی بودند که مجوز تمرین را اخذ نموده بودند.

 

گیلان دارای 14 آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی و بیش از 10 آموزشگاه آزاد سینمایی است که به فعالیت‌های نمایشی می‌پردازند.




مطالب مرتبط

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

نمایش صحنه‌ای «در آغوشم آب خاک خون»، نمایش‌های خیابانی «مجسمه»، «یک آبادی عشق»، «سلام علیکم» و «سه دلقک و نصفی» و نمایش رادیویی «معبر کربلا»، کار هنرمندان گیلانی، در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرا خواهند شد. 

|

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، نمایش «تعبیر خواب‌های وارون» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده است: آوازه منیژه و نظام ورد زبون همه بود، صد بار خانم بهش گفت یه نعل اسب ...

|

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

به گزارش ایران تئاتر در گیلان، «نسبیت خاص» به نویسندگی بهار کاتوزی و کارگردانی شیفته میرزاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده است: انتظار یه کفی داره یه سقفی، کفِش بی‌ارزشی میاره، سقفش بی‌تفاوتی ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران