در حال بارگذاری ...
در قالب «جایزه ویژه هنری پارسی»؛

فراخوان نخستین جشنواره تئاتر تک‌نفره و دونفره گیلان منتشر شد

نخستین جشنواره استانی تئاتر تک‌نفره و دونفره «جایزه ویژه هنری پارسی» به پاس بیش از چهار دهه فعالیت نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و پژوهشگری تئاتر "علیرضا پارسی" در گیلان برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، این جشنواره با حمایت موسسه فرهنگی و هنری صبح قلم گیل با مجوز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از ۲۰ لغایت ۲۴ اسفندماه امسال در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌ الانبیا(ص) رشت برگزار خواهد شد.

در متن این فراخوان آمده است:

تئاتر تک‌نفره و دونفره در تمام دنیا به‌سبب تعداد کم گروه اجرایی و قابلیت‌های فراوان اجرا توسط یک یا دو بازیگر از جذاب‌ترین شیوه‌های اجرایی تئاتر است. این تئاتر همچنین بستر مناسبی جهت رشد و ارتقای تئاترهای کوچک و تجربی است . بر این اساس ستاد برگزاری جشنواره تصمیم دارد، جشنواره تئاتر یک و دو بازیگره با عنوان جایزه علیرضا پارسی را هر ساله در اسفندماه برگزار نماید، از این رو نخستین جشنواره تئاتر به شکل استانی با شرایط زیر در اسفندماه سال جاری در رشت برگزار می‌شود.

موضوع جشنواره:

جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌گردد.

 

الف) بخش صحنه‌ای:

۱- موضوع جشنواره به متون ایرانی اختصاص دارد و متقاضی آزاد است از نمایشنامه‌هایی که نویسنده آنها ایرانی است و یا از متون ادبیات فارسی برای نمایش بهره برد.

تبصره: شرکت‌کنندگان به استثنا فقط در نخستین جشنواره؛ می‌بایست از مجموعه نمایشنامه "پروانه‌ها می‌خوانند" نوشته علیرضا پارسی استفاده نمایند.

۲- متون ایرانی باید با تاکید بر فرهنگ و تاریخ ایران تحریر شده و پاسدار ارزش‌های ملی و مذهبی باشد.

۳- نمایش‌ها باید برای اولین بار در جشنواره به اجرا در آید.

۴- زمان اجرای هر نمایش نباید بیش از ۳۰ دقیقه باشد.

۵- حضور در جشنواره برای کلیه هنرمندان آزاد می‌باشد.

تبصره: در صورت شرکت هنرمندان دارای معلولیت، ارائه کپی کارت معلولیت الزامی است.

 

ب) بخش نمایشنامه‌نویسی:

۱- علاقه‌مندان شرکت در این بخش فقط می‌توانند یک اثر خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.

۲- نمایشنامه‌های ارائه شده فقط باید دارای یک یا دو شخصیت باشند.

۳- در این بخش تنها یک اثر به عنوان نمایشنامه برگزیده از سوی گروه داوران انتخاب می‌شود.

زمان‌بندی جشنواره:

جشنواره از بیستم لغایت بیست و چهارم اسفندماه سال ۱۳۹۸ در رشت برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ارسال آثار بیستم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ می‌باشد (این تاریخ قابل تمدید و تغییر نیست).

 

مقررات ارسال آثار:

آثار ارسالی باید به صورت فیلم در قالب DVD به همراه یک نسخه نمایشنامه به دبیرخانه تحویل داده شود.

عدم کیفیت فیلم‌های ارسالی و یا مخدوش بودن DVD به عهده گروه شرکت‌کننده بوده و ستاد برگزاری هیچ‌گونه مسئولیتی را در این خصوص نمی‌پذیرد.

 

مدارک مورد نیاز:

۱- ارائه سه حلقه فیلم اجرای نمایش درقالب word

۲- ارائه مجوز کتبی از نویسنده اثر

۳- تکمیل فرم شرکت در جشنواره

۴- یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان اثر

 

نحوه پذیرش آثار صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی:

الف) صحنه‌ای:

۱- فیلم‌های ارسالی تا تاریخ سی‌ام بهمن توسط داوران بازبینی خواهد شد و آثار برگزیده جهت شرکت در جشنواره مشخص می‌گردد.

۲- حداکثر ۸ اثر نمایش صحنه‌ای جهت شرکت در جشنواره برگزیده می‌شود.

۳- نتایج بازبینی از طریق جراید و تماس تلفنی به اطلاع کارگردانان اثر خواهد رسید.

۴- متقاضیان شرکت در جشنواره جهت ارائه آثار خود در تاریخ‌های ذکر شده در طی ساعات اداری (۸ الی ۱۴) به نشانی: رشت، زرجوب، روبه‌روی بازیافت شهرداری، بن‌بست طاهر، موسسه خیریه با دست‌های شکوفا مراجعه نمایند.

ب) نمایشنامه‌نویسی:

شرکت‌کنندگان در این بخش باید آثار خود را در سه نسخه تایپ شده به همراه یک حلقه DVD در قالب فرم WORD به دبیرخانه ارسال نمایند.

 

جوایز جشنواره:

هیئت داوران به آثار و هنرمندان برتر در گرایش‌های متون نمایشی کارگردانی بازیگری (زن و مرد)، طراحی صحنه، موسیقی جوایز خود را اهدا می‌نماید.

تبصره ۱: در نخستین جشنواره جایزه‌ای به متون نمایشی برتر تعلق نمی‌گیرد.

تبصره ۲: در هر بخش فقط یک برگزیده توسط داوران انتخاب می‌شود.

امکانات: به گروه‌های پذیرفته شده در جشنواره کمک هزینه تعلق خواهد گرفت.

 

متقاضیان می‌توانند جهت ارسال مدارک و یا تماس ضروری با دبیرخانه جشنواره با شماره‌های ۰۹۱۲۸۰۹۰۶۳۲ دکتر افشین عموزاده - ۰۹۱۱۳۳۶۲۸۴۸ رضا شریفی - ۰۹۳۶۳۲۷۶۵۹۳ محمد شکوری تماس بگیرند.

***

 

علیرضا پارسی متولد ۱۳۳۸ رشت، نویسنده، کارگردان و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر گیلان، دارای درجه ۲ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی، نویسندگی و کارگردانی بیش از ده‌ها نمایش از جمله «سحر خونین»، «آخرین امید»، «لحظه‌های سبز جنگل»، «طوبی»، «مضراب عشق»، «کبوتران خونین‌بال»، «اعتراف»، «یاس‌ها نمی‌میرند»، «ضریح چشم‌هایت»، «نغمه‌های دلتنگی»، «تولدی دیگر»، «عروس باران»، «بوی سیب»، «آبی‌ترین همسفر عشق»، «طلوع در شب» و... را بر عهده داشته است که این آثار در رشت و شهرها و جشنواره‌های مختلف کشور اجرا شده‌اند.

پارسی، مؤسس و مدیر خانه تئاتر خورشید، عضو کانون نمایشنامه‌نویسان انجمن تئاتر انقلاب دفاع مقدس و تئاتر مقاومت، عضو کانون کارگردانان تئاتر مقاومت، عضو کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران، عضو انجمن نمایش رشت، عضو شورای نطارت و ارزشیابی نمایش گیلان، تدریس در مراکز هنری و آموزشگاه‌ها، داور بازبین و داور بازخوان جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای، دبیر جشنواره‌های مختلف تئاتر استانی (دفاع مقدس، نماز، بسیج، کانون‌های مساجد و دبیر همایش آسیب‌شناسی تئاتر گیلان)، عضو و دبیر شورای نظارت و ارزشیابی نمایش گیلان و مسئولیت دبیرخانه دائمی تئاتر گیلان را در کارنامه هنری دارد.




مطالب مرتبط

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

نمایش صحنه‌ای «در آغوشم آب خاک خون»، نمایش‌های خیابانی «مجسمه»، «یک آبادی عشق»، «سلام علیکم» و «سه دلقک و نصفی» و نمایش رادیویی «معبر کربلا»، کار هنرمندان گیلانی، در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرا خواهند شد. 

|

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، نمایش «تعبیر خواب‌های وارون» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده است: آوازه منیژه و نظام ورد زبون همه بود، صد بار خانم بهش گفت یه نعل اسب ...

|

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

به گزارش ایران تئاتر در گیلان، «نسبیت خاص» به نویسندگی بهار کاتوزی و کارگردانی شیفته میرزاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده است: انتظار یه کفی داره یه سقفی، کفِش بی‌ارزشی میاره، سقفش بی‌تفاوتی ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد
با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان که از 19 تا 22 مهر در این شهرِ گیلان برگزار خواهد شد، با حضور مدیران استان و شهرستان و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه، رونمایی شد.

|

نظرات کاربران