در حال بارگذاری ...
شب گذشته با برگزاری آئین اختتامیه جشنواره؛

برگزیدگان سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر گیلان معرفی شدند

سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر گیلان، شب گذشته با معرفی نفرات و آثار برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش تئاتر گیلان، اختتامیه سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر گیلان، شامگاه یکشنبه (۱۲ آبان) با معرفی گروه‌ها و نفرات برگزیده در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت با حضور مسئولان، داوران، هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره برگزار شد.

 

حمیدرضا نعیمی یکی از داوران جشنواره با اشاره به اینکه هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر گیلان قدردان همه کسانی است که از روزهای بسیار دور برای هنر بالای تئاتر در این خطه از ایران بزرگ تلاش‌های موثری داشته و دارند، اظهار کرد: از دیرباز تاکنون همگان می‌دانند که آنچه که حافظ کیان این سرزمین می‌تواند باشد علم، ادب و هنر است.

 

وی با بیان اینکه هیئت داوران ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استان گیلان بر خود لازم می‌داند از همه هنرمندان چه آنهایی که در این جشنواره حضور داشته و آثار خود را با تلاش فراوان به نمایش گذاشته و چه آنهایی که به هر دلیلی موفق به حضور در این جشنواره نشدند تشکر و قدردانی کند، افزود: نباید فراموش کنیم که ما جزئی از خانواده بزرگ تئاتر در جهان هستیم.

 

لزوم حمایت مسئولان از درام نویسان/ تجهیز سالن‌های نمایش ضروری است

 

نعیمی در ادامه با اشاره به اینکه هیئت داوران این جشنواره در حوزه بخش طراحی صدا انتخابی نداشته و توجه کارگردانان تئاتر استان گیلان را به کارکرد صدا، مهندسی و طراحی آن را به عنوان امری مهم و ضروری جلب  می‌کند، گفت: در بخش طراحی نور نیز نظر هیئت داوران جشنواره تجهیزات فنی تالارهای نمایش که ضرورتی برای هنر پیچیده و ظریف تئاتر است را ناچیز می‌داند و از مسئولان استان گیلان می‌خواهد که در این حوزه به صورت جدی وارد شوند.

 

وی با بیان اینکه کارگردان باید در بخش طراحی نور در استفاده بهینه و خلاق از امکانات موجود توجه داشته باشند، تصریح کرد: در بخش طراحی برشور و پوستر و بخش طراحی گریم نیز به رغم تلاش‌های صورت گرفته هیئت داوران برگزیده‌ای ندارد.

 

نعیمی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه مسئولان به حمایت از درام نویسان جوان و قدیمی، بیان کرد: در تاریخ درام نویسی استان گیلان وجود نویسندگانی که در سال‌های اخیر خوش درخشیدند و همچنان فعال هستند سطح توقع و انتظار تماشاگران متخصصین و غیرمتخصص را افزایش داده و باید نویسندگان مورد حمایت جدی مالی و معنوی قرار گیرند و بیش از این در طرح دیدگاه‌ها و آزادی بیان احساس امنیت کنند تا از جریان خلاق نوشتن باز نمانند.

 

وی با بیان اینکه هنرمندان باید بیش از همه چیز به ساختار و ذات دیالوگ توجه کنند، گفت: یک نمایشنامه با یک دیالوگ خطرناک و سیاسی محسوب نخواهد شد لذا باید در فهم و آثار اهتمام ورزیده و تلاش شبانه‌روزی داشته باشیم چرا که نمایشنامه چراغ راه در تئاتر است.

 

در ادامه و در بخش‌های مختلف جشنواره، جوایز به شرح ذیل توزیع شد:

 

نمایشنامه‌نویسی

جایزه سوم نمایشنامه‌نویسی شامل لوح سپاس، جایزه نقدی تعلق گرفت به جواد لاله‌دوست نویسنده نمایش «تئوری توطئه»

هیئت داوران این جشنواره هیچ اثری را شایسته دریافت عناوین دوم و اول ندانست.

 

 

کارگردانی

جایزه اول بخش کارگردانی: «محمد پورجعفری» برای نمایش الیور توئیست

جایزه دوم: مهرداد آبسالان، کارگردان نمایش «پری»

جایزه سوم: مهیار وقاری فومنی، کارگردان نمایش «موبی دیک»

 

بازیگری زن

جایزه نقش اول زن: «شقایق آقامحمدی» بازیگر نمایش تئوری توطئه

جایزه دوم نقش زن را به «آیدا مرادی» بازیگر نمایش «آرش تنها بر سپهر سرد سرزمین سپندارمذ»

جایزه سوم نقش زن: «بیتا آقایی» بازیگر نمایش «موبی دیک»

 

بازیگری مرد

جایزه اول نقش مرد: «مهدی یوسفی‌زاده» بازیگر نمایش الیور توئیست

جایزه نقش دوم مرد: «کسری عقیلی مقدم» بازیگر نمایش الیور توئیست

جایزه نقش سوم مرد: «محمد فرح‌بخش» بازیگر نمایش «تئوری توطئه»

جایزه ویژه هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر گیلان به دلیل بازی‌های یکدست، روان و خلاقانه به بازیگران مرد نمایش «پری» اهدا شد.

 

از سوی هیئت داوران، نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی محمد پورجعفری به‌عنوان اثر برگزیده سی‌و‌یکمین جشنواره استانی تئاتر گیلان معرفی شد.




نظرات کاربران