در حال بارگذاری ...

خصوصی‌سازی تئاتر هویت گیشه را تغییر می‌دهد

خصوصی‌سازی بدون حمایت دولتی در تئاتر، باعث می شود تماشاخانه ها به روش هایی روی بیاورند که هزینه های تجهیز امکانات و نگهداری از سالن ها را تامین کنند و این باعث فشار بیشتر بر گروه های نمایشی می شود که نتیجه ای جز از بین رفتن تئاتر در بر ندارد.

کارگردان و بازیگر تئاتر با اشاره به اهمیت حمایت درست از تئاتر خصوصی گفت: خصوصی‌سازی در این حوزه موجب تغییر هویت گیشه شده و هنر نمایش را از اصالت دور می‌کند.

به گزارش تئاتر گیلان و به نقل از ایرنا؛ محمدعلی صادق حسنی در گفت و گو  با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاکید بر شرایط خصوصی کردن تئاتر، اظهار داشت: تئاتر در جهان با وجود سازمان های تولیدکننده بسیار در کشورهای مختلف؛ از حمایت دولتی برخوردار است اما در ایران خصوصی سازی به شیوه ای دیگر رخ داده است.

وی افزود: در کشور ما زمانی که سخن از خصوصی سازی می شود چتر حمایت دولت از گروه ها برداشته و نام خصوصی برجسته می شود؛ در حالیکه وضعیت به گونه ای پیش می رود که خصوصی‌ کردن تئاتر گیشه را به دست می گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: با این شیوه خصوصی سازی گروه ها و تماشاخانه ها برای هر نمایشی که به صحنه می رود مجبور به استفاده از چهره های تلویزیونی و سینمایی می شوند که تماشاگر به سالن ها بیاید تا با بلیت فروشی هزینه ها بازگردد.

به گفته وی، خصوصی‌سازی بدون حمایت دولتی در تئاتر، باعث می شود تماشاخانه ها به روش هایی روی بیاورند که هزینه های تجهیز امکانات و نگهداری از سالن ها را تامین کنند و این باعث فشار بیشتر بر گروه های نمایشی می شود که نتیجه ای جز از بین رفتن تئاتر در بر ندارد.

صادق حسنی با تاکید بر وضعیت نامناسب تئاتر خصوصی: اگر دولت از بخش خصوصی حمایت کند شاهد اتفاقات خوبی در هنر نمایش خواهیم بود؛ نمی توانیم بخش خصوصی را به حال خود رها کرده و بدون نظارت و حمایت دولت انتظار بهبود وضعیت در این عرصه را داشته باشیم.

افزایش کیفیت جشنواره‌ها مهم‌تر از کمیت آنها

کارگردان نمایش زندگی و جنگ در خصوص تئاتر در سطح استان گیلان گفت: در ۳۰ شهرستان استان گیلان ۳۲ گروه نمایشی به ثبت رسیده، پنج سال است به فعالیت مشغول هستند و در طول سال اجراهای منظم و خوبی را در سطح استان انجام می دهند.

وی با بیان اینکه در شهر رشت تئاتر خیابانی داریم تاکید کرد: در طول سال هر روز با حمایت شهرداری این شهر اجراهایی را داریم و تئاتر خیابانی شهروند به عنوان جشنواره ملی برگزار می شود که دهمین دوره خود رسیده است. به جرات می توانم ادعا کنم بعد از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان این جشنواره در سطح بسیار خوبی به صورت تخصصی برگزار می شود و از سراسر کشور گروه های نمایشی با آثار خود در آن حضور پیدا می کنند.

برگزیده های این جشنواره به تئاتر فجر و جشنواره مریوان راه پیدا می کنند که خود نشان از کیفیت خوب و سطح بالای این جشنواره حکایت دارد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس تصمیم شورای سیاست گذاری جشنواره وجه بین المللی آن نیز در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: در این صورت از کشورهای مختلف در این جشنواره اجرا خواهند داشت همانطور که در چند دوره نمایش هایی از ترکیه، تاجیکستان و عراق داشتیم و امیدواریم امسال بتوانیم به کمک مرکز هنرهای نمایشی، شهرداری استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره را از نظر کیفی به سطح جشنواره بین المللی برسانیم.

کارگردان نمایش دعای آفتاب اظهار داشت: دبیر جشنواره شهروند شهردار وقت شهر است، این جشنواره به صورت مشارکتی مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و شهرداری لاهیجان نیز به عنوان متولی همکاری دارد.

این کارگردان و بازیگر با اشاره به اینکه اجراهای نمایش صحنه ای و خیابانی فارغ از جشنواره ادامه دارد تصریح کرد: هفت اثر از استان گیلان در بخش های مختلف سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بخش خیابانی گرفته تا بخش بین الملل حضور داشتند که روند خوبی برای تئاتر گیلان محسوب می شود.

دبیر اجرایی جشنواره شهروند عنوان کرد: کیفیت یک جشنواره بزرگ باید افزایش پیدا کند و نه کمیت آن؛ امیدواریم تماشاگرانی که به سالن ها برای تئاترهای منتخب در جشنواره ها در بخش های مختلف می‌آیند از تولید آثاری کارگردانان جوان راضی باشند.

به گفته وی، تئاتر شهرستان متعلق به کل کشور است و فعالیت های خوبی را انجام می دهد پس باید به آن توجه و از آن حمایت کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند
گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای راه ابریشم، بر این باور است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره بهتر است تولیداتی نو باشند که پیشتر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشد

|

نظرات کاربران