در حال بارگذاری ...
مروری بر یک سال فعالیت تئاتر گیلان در سال 1397

تئاتر گیلان در سالی که گذشت

تئاتر گیلان-هادی آذرنگ، در سال گذشته 95 نمایش صحنه‌ای و 56 نمایش خیابانی در گیلان اجرا شد. بیش از یک سوم این آمار، یعنی 5/36 % نمایش‌های صحنه‌ای در گیلان توسط گروههای شهرستانی تولید و اجرا شده است. این آمار نسبت به سال گذشته که ۲۳ اثر بوده، تغییر محسوسی داشته و به ۳۳ اثر افزایش یافته است.

 

تئاتر کودک نیز نسبت به سال گذشته از نظر کمّی افزایش ۳ برابری داشته!

 

از ۶۰ اثری که در رشت به روی صحنه رفت، ۱۱ اثر در تماشاخانه هامون، ۱۶ اثر در تماشاخانه رادی، ۵ نمایش در پلاتو آموزشگاه پروین، یک اثر در پلاتوی تازه تاسیس آموزشگاه هفت و باقی در سالن‌های مجتمع فرهنگی و هنری خاتم اجرا شد.

 

در سالی که گذشت، کیوان خسرومرادی با ۵ نمایش و مجید کاظم‌زاده مژدهی و محمد پورجعفری هر کدام با ۳ اثر، پرکارترین کارگردان‌های رشت بودند.

 

آستارا، انزلی و لنگرود هر کدام با ۶ اثر نمایشی، پرکارترین شهرستان‌های گیلان در تولید نمایش بودند. آستانه، رودسر با ۴ اثر در رتبه بعدی قرار می‌گیرند.

 

سالی که گذشت استقبال خوبی از نمایشنامه‌خوانی شد. کانون منتقدین تئاتر گیلان در این امر پیشرو بود و با برگزاری مرتب جلسات نمایشنامه‌خوانی و نقد و بررسی آثار خوانش شده در آموزشگاه‌ها، تماشاخانه‌ها و ... و نیز مشارکت هنرجویان و علاقمندان، سعی در توسعه‌ی این شیوه از مرور و آشنایی با ادبیات نمایشی داشت.

 

تئاتر گیلان در سال 97 افتخارات زیادی کسب نمود که از آنجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز با حضور هشت اثر و هشت کاندیدا در بخش‌های مختلف جشنواره، بیشترین سهم را در بین کاندیداها به خود اختصاص داد.

 

  • پروژه‌ی تئاتر دایم خیابانی در استان گیلان افتتاح شد. این پروژه که با همت سازمان فرهنگی-اجتماعی-ورزشی شهرداری رشت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی گیلان برگزار می‌شود، هر شب در نقاطی از شهر رشت، گروههای نمایش(هر گروه به مدت یک هفته) به اجرای نمایش خیابانی می‌پردازند.

 

  • حضور در بیش از 15 جشنواره ملی و بین‌المللی و کسب جوایز مختلف به ویژه در بخش خیابانی

 

  • برگزاری 2 جشنواره نمایشنامه نویسی ملی و جشنواره استانی




مطالب مرتبط

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

تئاتر شهر رشت میزبان «تعبیر خواب‌های وارونه» شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گیلان، نمایش «تعبیر خواب‌های وارون» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده است: آوازه منیژه و نظام ورد زبون همه بود، صد بار خانم بهش گفت یه نعل اسب ...

|

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

حضور پُر رنگ گیلان در بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر

نمایش صحنه‌ای «در آغوشم آب خاک خون»، نمایش‌های خیابانی «مجسمه»، «یک آبادی عشق»، «سلام علیکم» و «سه دلقک و نصفی» و نمایش رادیویی «معبر کربلا»، کار هنرمندان گیلانی، در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرا خواهند شد. 

|

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

«نسبیت خاص» در تماشاخانه رادی رشت

به گزارش ایران تئاتر در گیلان، «نسبیت خاص» به نویسندگی بهار کاتوزی و کارگردانی شیفته میرزاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده است: انتظار یه کفی داره یه سقفی، کفِش بی‌ارزشی میاره، سقفش بی‌تفاوتی ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد
با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان که از 19 تا 22 مهر در این شهرِ گیلان برگزار خواهد شد، با حضور مدیران استان و شهرستان و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه، رونمایی شد.

|

نظرات کاربران