در حال بارگذاری ...

تماشاخانه‌ی اکبر رادی در رشت افتتاح شد

تماشاخانه‌ی اکبر رادی با ظرفیت ۵۰ نفر به همت شهرداری منطقه دو رشت و مشارکت بخش خصوصی توسط آرش انتظامی، بهنام و بهرام دهستانی با حضور هنرمندان، مسئولین شهری و اعضای بنیادی رادی افتتاح شد.

به گزارش تئاتر گیلان ، عصر روز گذشته تماشاخانه‌ی اکبر رادی با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین شهری افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم مهندس مرتضی عاطفی با اشاره به ظرفیت‌های بالای رشت در حوزه‌ی فرهنگ و هنر ابراز کرد: متاسفانه رابطه‌ی امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی رابطه‌ای معکوس است اما امیدوارم این مجموعه سرآغازی برای ساخت مجموعه‌های بزرگ‌تر و مجهزتر باشد .

وی افزود: به زودی شاهد راه‌اندازی تالار مرکزی شهر رشت خواهیم بود .

 

جذب گردشگر به رشت با نگاه هنر تئاتر

مسعود نصرتی شهردار جدید رشت که در مراسم افتتاحیه تماشاخانه رادی با اشاره به اینکه کسانی که در بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌کنند افرادی عاشق و دغدغه‌مدار هستند به موضوع جذب گردشگر به رشت از نگاه هنر پرداخت. وی ابراز داشت: اگر در زمینه هنر به خصوص هنر تئاتر و زیر شاخه‌های آن غنی و توانمند شویم و با فراهم آوردن فضا هر هفته برنامه‌های متنوع ارائه کنیم، می‌توانیم این شهر را در سطح کشور با هنر اصیل تئاتر معرفی کنیم به طوری که اگر در ابتدای ورودی‌های استان و شهر رشت به معرفی برنامه‌های تئاتر بپردازیم به عنوان پایتخت هنر تئاتر کشور معرفی خواهیم شد.

شهردار جدید رشت با ابراز خوشحالی از ایجاد فضایی هنرمندانه این نوید را داد که از تکرار ایجاد فضاهای از این قبیل استقبال خواهد کرد .

 

رادی نویسنده‌ای بدون جانشین

هادی مرزبان کارگردان تئاتر و عضو بنیاد رادی که بیشترین آثاری که از او به صحنه رفته از نمایشنامه‌های اکبر رادی است با نقل خاطره‌ای گفت: هنگامی که ملودی شهر بارانی را در رشت اجرا کردم فکر نمی‌کردم که با استقبال شدید دوستان روبرو بشوم. هنگامی که در انجمن شهر رشت آن زمان دعوت شدم با گلایه گفتم که برای من عجیب است رادی متعلق به این شهر است اما خیابان و مرکزی به نام او نیست در حالی که در دورترین شهرهای ایران، رادی را روی چشمشان می‌گذارند .مرزبان ادامه داد جوابی که شنیدم این بود که: به زودی انجام خواهد شد! اما در آن جلسه حکم شهروند رشتی به من تعلق گرفت که هنوز هم آن را در کتابخانه‌ام دارم و برایم افتخاری‌ست که شهروند شما باشم .

وی افزود هنگامی که خبرنگار فرهنگی از من درباره رادی پرسید به او گفتم که رادی برای من همچون مینیاتورهای کاشی های مسجد امام اصفهان است. رادی نویسنده‌ای بدون جانشین است .

 

نگاه حمایتی به جای نگاه شراکتی

در بخشی از این مراسم فرهام زاهد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه همکاری در بخش خصوصی باید با نگاه حمایتی باشد نه نگاه شراکتی تاکید کرد: این حمایت‌ها باید از بخش های دولتی و وابسته به آن صورت بگیرد و نگاه‌ها سودجویانه نباشد چرا که بخش خصوصی باید انگیزه‌ای برای ورود به این حوزه ها پیدا کند .

وی افزود: بسیاری از نقاط قوت و معیارهای اصلی شهر رشت از دست رفته است. اگر رشت شهر اولین‌ها هست به واسطه فعالیت‌های رادی‌ها اولین شده است، باید با همکاری و همدلی قدمی برداریم و به نقاط قوت شهر برگردیم .

 

 

 مهاجرت فرهنگی یک بحران فرهنگی است

در پایان فریندخت زاهدی عضو بنیاد رادی که در این مراسم حضور داشت به معضل بحران فرهنگی پرداخت. وی خاطرنشان کرد بسیاری بحران فرهنگی را ناشی از تهاجم فرهنگی می‌دانند در حالی که این بحران ناشی از مهاجرت فرهنگی است که امروزه سایر کشورها بزرگان و ادیبان ما را از جامعه ایران می ربایند. چه بسا روزی مجسمه رادی در کشور دیگری ساخته شود .

وی افزود: گناه این غفلت متوجه فرد فرد ماست. هنگامی که آثار اکبر رادی را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آثار او انعکاس دهنده تاریخ معاصر ایران است. چه زیباست که این پلاتو برای کار تجربی جوانان ایجاد شده و در آینده سالن بزرگتر برای اجرای آثار حرفه‌ای با نام رادی ساخته شود .

 

در پایان این برنامه، نمایش «کاکتوس» اثر زنده‌یاد رادی به کارگردانی روزبه قیاثی و بازی شهاب دست‌آموز، هادی آذرنگ و پگاه عبدی اجرا شد.




نظرات کاربران