در حال بارگذاری ...
در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان گیلان

اسامی داوران و منتقدان اعلام شد

روز گذشته نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان گیلان در دفتر انجمن هنرهای نمایشی گیلان برگزار شد.

به گزارش تئاتر گیلان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی گیل خبر، رئیس انجمن هنرهای نمایشی گیلان در این جلسه اظهار کرد : از ۲۲ اثر نمایشی رسیده به دفتر انجمن ، ۸ نمایش بدون اولویت بندی توسط هیات بازبینی متشکل از آقایان حسین احمدخانی ، محمد پور جعفری و خانم مهرانه به نهاد پذیرفته و برای جشنواره استانی انتخاب شدند.

 

وحید محبوب بشری درباره بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی توضیح داد : پیش تر در خبرها از سی امین جشنواره تئاتر استان نام برده می شد اما طی تماس هایی که با ما گرفته شد متوجه شدیم این یک اشتباه تاریخی است که هرساله تکرار می گردد و بر اساس کتاب تاریخ تئاتر گیلان نوشته علیرضا پارسی اولین دوره جشنواره تئاتر در ۶۸/۷/۵برگزار شده است .

 

وی افزود: بیست و نمین جشنواره تئاتر استان گیلان از ۱۴ تا ۱۷ شهریور در مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا (ص) برگزار می شود و یک نمایش از آستارا در بخش جنبی درصبح روز پنج شنبه اجرا خواهد شد .

 

دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر گیلان درباره نحوه ارزیابی آثار و اعتراض گروه هایی که در جشنواره پذیرفته نشده بودند گفت: هر موضوعی که با داوری ارتباط برقرار کند حتما با اعتراض روبرو خواهد شد و موضوع جدیدی نیست . تمامی گروه هایی که به پذیرفته نشدن آثارشان در جشنواره معترض هستند اعتراضشان صحیح است اما باید تفاهم و خرد جمعی هیات بازبینی که هر سه شخص از اهالی تئاتر هستند را بپذیرند . اگر اثری توسط هیات بازبین انتخاب نشده به منزله این نیست که آن نمایش بد بوده و یا با اشخاص ضدیت داشتیم .

 

پورجعفری عضو هیات بازبینی در ادامه گفت : در بازبینی آثار به سهم دادن به مناطق جغرافیایی گیلان و اسامی فکر نمی کردیم و فقط کیفیت نمایش ها مد نظر ما بود.

وی افزود : در جشنواره امسال آثار دو کارگردان اولی حضور دارد . همه آثار از رشت پذیرفته شده و تیم بازبین بر اساس فرم و بارم بندی کارها را برگزید.

 

محبوب بشری در راستای افتتاح شعبه رشت کانون ملی منتقدان توضیح داد: در جشنواره امسال کانون ملی منتقدان رشت مجری برگزار کننده بهترین نقد است که علاقه مندان به نقد می‌توانند از طریق آدرسی که متعاقبا اعلام خواهد شد نقدهای خود را بفرستند تا مورد داوری قرار گیرند و به نقدهای برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد .

 

وی افزود : مهدی نصیری رئیس کانون ملی منتقدان ایران منتقد این دوره آثار جشنواره تئاتر است . دکتر محمود رضا رحیمی ، یوسف فخرایی و آرش دادگر نیز از اعضای هیات داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان گیلان هستند .

 

محبوب بشری در ادامه گفت: در جلسه ای که با مدیر سازمان فرهنگی شهرداری رشت داشتیم بودجه ای که برای جشنواره پیشنهاد شد خیلی کمتر از هزینه های برآورد شده جشنواره تئاتر بود . از طرفی در قبال پرداخت بودجه ، تعهداتی از ما خواسته شد که راضی به انجامش نبودیم .

 

اکبر محبوبی فر پیشکسوت تئاتر و روزنامه نگار که در این نشست حضور داشت عنوان کرد : در انواع جشنواره هایی که توسط سازمان برگزار می شود تئاتری های گیلان از پیشکسوت تا جوان سهمی در برنامه ها ندارد . وی ادامه داد : توسط مهندس افقی مدیر روابط عمومی منطقه آزاد انزلی ده بنر برای نمایشی که در انزلی به روی صحنه بردیم در نظر گرفته شد .

 

محبوبی‌فر افزود: در حال حاضر بخش فرهنگی شهرداری دو میلیارد و چهارصد هزار تومان بدهکار است .

 

 

محمد پور جعفری نیز یادآور شد: البته که مبلغ پیشنهاد شده نوعی توهین به انجمن هنرهای نمایش بود اما ما این جا برای نقد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری جمع نشده‌ایم و موضوع اصلی پول نیست، اما این درد وجود دارد هنگامی که سازمان فرهنگی ورزشی برای هر برنامه‌ای مشارکت میکند و چندین بنر می زند ؛ چرا از جشنواره‌ای که ویترین فرهنگی استان است و آثار برگزیده به جشنواره فجر ارسال می‌شود حمایتی نمی‌کند؟ در این مورد اعضا شورای شهر و کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز باید پاسخگو باشند.

 

وی ادامه داد: ما مایل بودیم که در بخش تجلیل ها و جوایز نیز مشارکت و حمایت های لازم صورت گیرد. اما این سخن خنده داری است که امضای نهادهای مشارکت کننده بر روی لوح ها و جوایز ثبت شود . در همه جای دنیا حق امضای روی لوح ها فقط برای داوران است .

 

پور جعفری با اشاره به اینکه چند سال آثار ارسالی از جشنواره تئاتر استانی به جشنواره تئاتر فجر پذیرفته نشده اظهار کرد : با توجه به استقبال خوبی که در اجرای عموم نمایش های برگزیده جشنواره تئاتر گیلان شده بود ؛ امیدوار هستیم که امسال آثاری به مرحله نهایی جشنواره فجر برسند.

 

عضو هیات بازبینی بیست و نهمین جشنواره تئاتر گیلان با بیان اینکه رتبه سوم آمار طلاق و ۱۲.۵ درصد پرونده های قضایی به گیلان اختصاص دارد ؛ گفت : هنرمندان توانایی نمایش لایه های زیرین و اسیب دیده جامعه را دارند و هنگامی که جشنواره تئاتر استان در ۵ روز برگزار می شود؛ نزدیک به ۳۰۰۰ جوان به تماشای آثار نمایشی می‌نشینند که می توانستد لحظات خود را با تفریحات کاذب و در قلیانسراها بگذرانند . چرا با ایجاد ساعات فرهنگی مفید جوانان خود را از ناکجاابادها بیرون نمی آوریم ؟

 

محبوب بشری بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز در ادامه به دغدغه های فرهنگی اشاره کرد و گفت : در پیاده راه فرهنگی و در خیابان های رشت از اولین کفاش تا پیشکسوت ترین عکاس نمادی وجود دارد اما از پدر نمایش گیلان یعنی دائی نمایشی هیچ نمادی نیست .

وی در ادامه درباره حضور تئاتر های تهران و چهره ها بر روی صحنه نمایش گیلان به نقل از عزت الله انتظامی گفت : «اگر بخواهیم نمایش خوبی ببینیم باید در رشت ببینیم ».

محبوب بشری با اشاره به اینکه در گذشته هنرمندان آرزوی اجرای نمایش در رشت را داشتند زیرا می‌دانستند که مردم رشت و انزلی و لاهیجان از فرهنگ اندیشیدن بالایی برخوردار هستند اما در نمایش اخیر یک خانم در رشت با صحنه‌ای مواجه شدیم که یکی از مخاطبین گفت پول داده‌ام تا با خانم بازیگر عکس بگیرم !

 

رییس انجمن هنرهای نمایشی در پایان یادآور شد : بر اساس آیین نامه ای که توسط مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی گیلان تصویب شده است درصدی از مبالغ اجرا به انجمن هنر نمایشی اختصاص می یابد و تماشاخانه خصوصی هامون از این قاعده مستثنی است .

 

گفتنی است هیئت بازبینی  جشنواره استانی تئاتر گیلان متشکل از حسین احمدخانی، محمد پورجعفری و مهرانه به‌نهاد پس از بازبینی ۲۲ اثر ارسالی، آثار ذیل را بدون اولویت برای حضور در جشنواره انتخاب کردند:

 

١- «بر پیکری نبردی رو به خاموشی است» به کارگردانی کیوان خسرو مرادی

٢- «روایت یک مرگ در خانه. وا. ده» به کارگردانی وحید درویشی

٣- «جی» به کارگردانی وحید تقی زاده

۴- «پلکان» به کارگردانی محمدرضا احمدزاده

۵- «گوهر» به کارگردانی مهرداد بخشی

۶- «آشویتس زنان» به کارگردانی امیر جادوسخن

٧- «رقص روی یک پا» به کارگردانی مصطفی غلامی استادسرایی

٨- «پانما» به کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران