در حال بارگذاری ...
رییس انجمن نمایش استان گیلان:

موانع توفیق و یا عدم توفیق انجمن را شناسایی کردیم

وحید محبوب بشری رییس انجمن نمایش استان گیلان در گفت گو با درگاه تئاتر گیلان گفت: بعد از انتخابات و مشخص شدن اعضای هیات رییسه تلاش کردیم با رویکردی جدید وارد میدان عمل شویم و با آسیب شناسی موانع توفیق و یا عدم توفیق انجمن را شناسایی کنیم. سپس خط مشی کلی برای خودمان تبیین کردیم و بر اساس آن کارها را در دو بخش ساختاری و اجرایی قرار دادیم.

مهم ترین برنامه های انجمن نمایش گیلان را درسال 1396 توضیح دهید؟

بعد از انتخابات و مشخص شدن اعضای هیات رییسه تلاش کردیم با رویکردی جدید وارد میدان عمل شویم و با آسیب شناسی موانع توفیق و یا عدم توفیق انجمن را شناسایی نماییم که ماحصل آن طی نامه‌ای گزارش گونه به آگاهی خانواده تئاتر استان و مسولین ذیربط رسانده شد، سپس خط مشی کلی  برای خودمان تبیین کردیم و بر اساس آن کارها را در دو بخش ساختاری و اجرایی قرار دادیم.

در بخش ساختاری معتقد به ایجاد درآمد برای انجمن بوده و هستیم تا از این راه بتوانیم به نحو شایسته‌ای از تئاتر استان حمایت کنیم، اما مشکل عمده ما دراین بخش نبود امکانات سخت افزاری و سالن‌های مناسب است، که در همین راستا بعد از بازگشت از همایش چشم انداز تئاتر استانها در جلسه‌ای با اعضای هیات رییسه تصمیماتی گرفته‌ایم که امیدواریم به امید خدا و یاری مسولان ذیربط و همت اهالی تئاتر جامه عمل بپوشد.

در بخش اجرایی یک سری برنامه های به اصطلاح روتین در دستور کار هستند مانند برگزاری جشنواره استانی، جشنواره خیابانی شهروند لاهیجان و... امسال بنا داریم چنانچه مشکلی پیش نیاید و منابع آنها تامین شود در کنار جشنواره‌ها کلاسهای آموزشی نیز برگزار کنیم. برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی استاد رادی از دیگر برنامه های ماست که به امید خدا فراخوان آن بعد از هماهنگی های نهایی اعلام خواهد شد..

همچنین می‌خواهیم بعد از چند سال تقاضای میزبانی جشنواره فجر استانی را نیز بدهیم..

 

 

یکی از کمبودهای تئاتر در استان گیلان نبود تئاتر شهر می باشد. شما چه برنامه‌ای برای افتتاح تئاتر شهر دارید؟

اگر منظورتان از تئاتر شهر همان سالن سردار جنگل معروف ماست که کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین تاتر استان ما را یدک می‌کشد، افتتاحی داشته و بعد دوباره به دست تعمیرات سپرده شد که الان سن را کج ساخته‌اند و صحنه را کوچک کرده‌اند حتی در پرده‌برداری از سردیس استاد مرحوم رادی در سبزه میدان رشت که آقای شفیعی مدیر کل مرکز تشریف آورده بودند از سالن نیمه کاره رها شده دیدن کردند، این که از روز نخست چرا این سالن را با ضربات کلنگ خراب کردند که ما بعد از چندین سال هم چنان کاسه چه کنم چه کنم دستمان بگیریم دفیقاً بر کسی معلوم نیست، شاید اگر در بعضی استانهای دیگر کشور ما این سالن بود میراث فرهنگی روی آن انگشت می‌گذاشت، اما ما خیلی راحت خرابش کردیم، از طرف دیگر طبقه دوم این سالن پیر که سابق بر این محل تمرین ما بود به مدرسه غیر دولتی واگذار شده و تنها دلخوشی ما این است که مدرسه رشته نمایش دارد! جالب است مجتمع خاتمالانبیا هم طبقه دومش در اختیار دانشگاه علمی کاربردی است که اتاق سابق انجمن نمایش رشت در آن طبقه قرار داشت و سالن رحمدل هم در همین طبقه است. حالا با تمام این مشکلات و گرفتاری‌ها بنا داریم باز عرض حال به مسولان ببریم و در هرجلسه و یا نشستی با مدیرکل محترم جناب دکتر فاضلی از این مساله صحبت به میان آورده‌ایم و ایشان نیز در این مقوله با ما هم نظر هستند به هر حال امیدواریم بتوانیم با پی‌گیری‌ها و رایزنی‌ها سالن پرخاطره‌مان را احیا کنیم. به امید خدا به زودی اقدامات جدیدی را شروع خواهیم کرد.

 

برنامه انجمن نمایش برای هدایت و برنامه ریزی اجراهایی که از سایر استانها بخصوص تهران به گیلان می‌آیند چیست؟

گیلان به خاطر پیشینه پر افتخار تئاترش همیشه با حضور گروه های مختلف جهت اجرای آثارشان از جای جای کشور و به ویژه تهران مواجه بوده و هست و در این رابطه خاطرات زیادی از سوی بزرگان تئاتر ایران همچون استاد انتظامی از تماشاخانه معروف گیلان نقل شده. خوشبختانه گروه‌های اجرایی نیز از استقبال تماشاگران در این استان به نیکی یاد می‌کنند و شاید به همین خاطر است که با درخواستهای زیادی برای اجرا روبرو هستیم که این مساله از یک سو باعث خوشحالی است و از طرف دیگر ممکن است نگرانی هایی را به وجود آورد.

 

نگرانی از این بابت که تماشاگر ما فقط به بازیگران مطرح و احتمالاً چهره‌ای که از مرکز می‌آیند عادت کنند و این مساله در دراز مدت باعث دلسردی بچه های خود ما بشود. یا با توجه به کمبود سالن، نوبت اجراهای دوستان تئاتری ما بعد از صدور مجوز به تاخیر بیافتد، و از همه مهمتر این که با توجه به جواب دادن پروژه دعوت از گروه های اجرایی خارج از استان، هر موسسه یا شخصیت حقیقی و حقوقی بخواهد در این وادی قدم بگذارد و به عنوان تهیه کننده کارهایی را معرفی نماید که آن بار هنری مطلوب مد نظر ما را نداشته باشد، بدیهی است که در این رهگذر با آثار ضعیفی روبرو خواهیم بود که کیفیت لازم را نداشته و تنها  بسنده کرده‌اند به آوردن چهره‌هایی که مردم دوست دارند از نزیک ببینندشان. بنابر این با صحبتهایی که داشته‌ایم قرار است روی کسانی که به عنوان تهیه کننده وارد می شوند دقت و در مورد آثار وسواس بیشتری به خرج دهیم .

 

در آیین نامه داخلی انجمن که به رویت و امضای مدیرکل محترم  نیز رسیده است بندی در این رابطه گنجانده ایم که بر اساس آن اجرای گروه ه های خارج از استان منوط به بازبینی و پرداخت درصدی از فروش بلیط که این درصد به فراخور گروه و تشخیص انجمن متغیر خواهد بود، به حساب انجمن، در راستای حمایت و کمک به گروه های ثبت شده می‌باشد، که اتفاقاً اولین اجرا نیز بعد از تصویب این قانون به روی صحنه رفت و از تهیه کننده خواسته شد با توجه به نبود بسیاری از وسایل ضروری در اتاق انجمن که به تازگی تحویل گرفته ایم  نسبت به تهیه  آنها اقدام نماید که ایشان نیز این کار را انجام داده اند

 

گفتگو از محمد پورجعفری، مسوول روابط عمومی انجمن نمایش




نظرات کاربران