در حال بارگذاری ...
در نشست خبری تئا‌تر «خرس و خواستگاری» مطرح شد:

«چخوف» گیلک می‌شود

«خرس و خواستگاری» دو نمایشنامه‌ی کوتاه اثر آنتوان چخوف است که با کارگردانی معجونی از ۲۵تیرماه تا یکم مرداد ماه در رشت به روی صحنه می‌رود. 

 

به گزارش تئاتر گیلان به نقل از  پایگاه خبری گیل‌نگاه، صبح سه شنبه آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی افرا، میزبان نشست خبری عوامل این گروه بود.

 

دفاع از عنوان رشت، پایتخت تئا‌تر ایران

 

محمد‌حسن معجونی طراح و کارگردان این نمایش، در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره این تئا‌تر عنوان کرد: ایجاد فضای آموزشی در شهرستان‌ها از اولویت‌های من بود و من کارهایی در جنوب و شیراز داشته‌ام اما شهر رشت را دوست دارم. به گفته او رشت شهری است که عنوان «پایتخت تئا‌تر ایران» را یدک می‌کشد و باید بتواند از این عنوان دفاع کند.

 

معجونی درباره‌ی دو نمایش پیش رو هم اظهار داشت: این کار محصول دوره‌ی آموزشی ۱۲ جلسه‌ای و ۳ ماه تمرین با هنرجوهاست.

 

این مدرس دانشگاه در خصوص گیلکی بودن این نمایش گفت: سه خواهر تنها اثری از چخوف است که آن را کار نکرده‌ام. فرهنگ رشت و البته زبان گیلکی، طنز‌ها و لوندی‌های بسیار نزدیک به آثار این هنرمند روس دارد.

 

معجونی توضیح داد: از طرفی مواجهه فرهنگ روس با مقوله زبان و فرهنگ در ایران، از رشت بود و با وجود اینکه این نمایش را هشت سال پیش در تهران اجرا کرده‌ام اما طراحی این اثر تغییر کرده است که حاصل تغییر نگاه من به این دو اثر بوده است و انتخاب زبان گیلکی برای این نمایش اتفاق درست تری بوده است.

 

ماجرای گیلکی شدن اثر چخوف

 

این بازیگر، طراح و کارگردان تئا‌تر ایران ادامه داد: در ابتدا که این تصمیم را مطرح کردیم، اعضای گروه مخالف آن بودند. انتقادی که به این حرکت وارد می‌شد استفاده‌ی نادرست صِرف خندیدن از این زبان پیش از این در جُنگ‌ها و کارهای چیپ و دم دستی بود در حالیکه گیلکی ویژگی‌های مخصوصی دارد از جمله ایجاد شعف و وجود طنز در آنکه از این منظر مناسب استفاده است.

 

معجونی درباره‌ی نیروی تئا‌تر شهرستان‌ها هم اضافه کرد: من درتهران در دانشگاه تدریس می‌کنم و دانشجوهای من ۸۰ درصد بچه‌های شهرستان هستند و در واقع بدنه‌ی تئا‌تر را شهرستانی‌ها تشکیل داده‌اند.

 

وی ادامه داد: خرس و خواستگاری از کمدی‌ترین کارهای چخوف است و مضمون نمایش اختلاف نظر است؛ از اختلاف نظر بر سر دو تیم فوتبال تا دو جناح در جریان یک خواستگاری.

 

معجونی درباره‌ی طراحی پوستر و نوشتن«خاستگاری» هم به خبرنگاران گفت: من در طراحی پوستر به دنبال اشاره‌ای به کمدی بودن نمایش داشتم و این از شیطنت‌های گرافیکی بچه‌ها بوده است، به نظرم این پوستر مناسب‌تر بود و اینکه چخوف خود استاد این شوخی‌ها بوده و ما هم در پوستر به نوعی شوخی را وارد کرده‌ایم.

 

این بازیگر، طراح و کارگردان تئا‌تر ایران در بخش دیگری از اظهاراتش ادامه داد: تئا‌تر با آزمون و خطا شکل می‌گیرد پس بگذاریم همه کار کنند تا آرام آرام آن اتفاق درست شکل بگیرد.

 

ما را با تیر نزنند

 

به گفته معجونی بحث ما در تئا‌تر بر سر کیفیت نیست بلکه بر سر مدیریت هاست؛ تعدادی سالن خیلی خوب در این شهر وجود دارد که برای تئا‌تر استفاده نمی‌شود.

 

او افزود: شهر رشت به عنوان ماکتی است که در برنامه‌ای حداقل دو ساله ایستاده‌ام تا از عنوان «پایتخت تئا‌تر» آن دفاع کنم. به شرط اینکه ما را با تیر نزنند! تئا‌تر خرس و خاستگاری بهانه‌ای برای شروع این حرکت است. چون نگه داشتن تئا‌تر هدف مشترک همه‌ی ماست در عین اختلاف سلیقه‌هایی که وجود دارد. معجونی اضافه کرد: جهان یکدست جهان وحشتناکی است. ما به زنده نگه داشتن صداهای متفاوت نیاز داریم.

 

جذب مخاطب عام و خاص و اصغر فرهادی

 

مهرداد هنرمند مدیر این پروژه هم در نشست عوامل تئا‌تر خرس و خاستگاری در پاسخ به دلایل پر کاری آموزشگاه افرا به خبرنگاران گفت: یک گروه تئا‌تر زمانی معنا پیدا می‌کند که کار را به روی صحنه ببرد و حیات گروه ما در گرو این است که تئا‌تر اجرا بشود البته این به این معنا نیست که کیفیت را فدای کمیت کنیم.

 

این هنرمند گیلانی افزود:قطعا در تلاش برای تولید آثار با کیفیت هستیم و  برای کارهای خود استانداردهای بالا را قائلیم و عیار خود را پایین نمی‌آوریم.

 

هنرمند اضافه کرد: کاری ارزشمند است که هم قشر فرهیخته و هم مخاطب عام را بتواند حفظ کند مانند نمونه‌ای که در سینما داریم یعنی اصغر فرهادی.

 

نمایش «خرس و خاستگاری»، از ۲۵ تیرماه تا یکم مرداد ماه راس ساعت ۱۹:۳۰در سالن رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیای رشت اجرا خواهد شد.

 

بازیگران این نمایش شامل برنا انصاری، برنوش پورغفار، روشنک شعبانی، عارف گم زاد، مهتاب محبوب، مهیار ندایی و مریم‌نژاد هستند.

 

دستیاران کارگردان این نمایش هم برعهده آرزو عادلی و شکوفه داوودی است. آرزو عادلی منشی صحنه، طراحی صحنه و لباس هم برعهده محمد حسن معجونی است و آرمان کوچک هم طراح گرافیک مجموعه است.

 

مدیر روابط عمومی این تئا‌تر حمید نظرخواه و مدیر پروژه مهرداد هنرمند است.

 

علاقمندان برای تهیه بلیت می توانند به آموزشگاه افرا واقع در خیابان سعدی، بالاتر از بازار روز و شهر کتاب خیابان گلسار رشت مراجعه کنند، ضمن اینکه خرید آنلاین بلیت از طریق سایت هفتساز هم امکان‌پذیر است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران