در حال بارگذاری ...
قطب‌الدین صادقی:

نیک‌ذاتی فخرایی بزرگترین فضیلت اوست

هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور با بیان اینکه بازیگری کار سختی نیست، به شوخی گفت: من خودم هرگاه که بیکار می‌شوم، می‌روم بازی می‌کنم!

 

به گزارش تئاتر گیلان، قطب‌الدین صادقی، ظهر امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان «بزرگداشت استاد یوسف فخرایی» که همزمان با افتتاحیه سی‌امین جشنواره استانی تئاتر گیلان در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد، اظهار کرد: در دوره بدی زندگی می‌کنیم، دوره سلطه رسانه‌هاست؛ دوره‌ای که حقانیت با شهرت مساوی شده است.

 

وی با بیان اینکه دوره، دوره‌ی جعل اندیشه، جعل هنر، جعل شهرت و جعل حقانیت است، ابراز داشت: خوشحالم که می‌بینم جوانان هنوز وفادارند و خوشحالم از حضور در چنین محافلی که شاگردان به استاد خود ادای احترام می‌کنند.

 

این هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور با بیان اینکه بازیگری کار سختی نیست، به شوخی گفت: من خودم هرگاه که بیکار می‌شوم، می‌روم بازی می‌کنم! (خنده حضار)

 

صادقی تصریح کرد: پیش از اینکه بازیگر به‌روی صحنه برود و یا در مقابل دوربین حاضر شود، هستند کسانی که رنج بسیار برده‌اند، مقدمات زیادی برای این امر لازم است که یکی از آن‌ها دانش آکادمیک و مباحث علمی است.

 

این استاد دانشگاه با ابراز خرسندی از ارج نهادن دانش آکادمیک در گیلان، گفت: دانش، خود بر دو نوع است؛ یکی دانش سرد که به عقلیات و مجموعه مبانی نظری و سواد اطلاق می‌شود، و دیگری دانش گرم است همانند خلاقیت نویسنده، کارگردان و یا بازیگر که در یک لحظه اتفاقی ماندگار را رقم می‌زند.

 

وی با بیان اینکه استاد فخرایی، هم اهل مطالعه، اندیشه، تعمق و درون‌گرایی است و هم در انتقال دانش بسیار موفق است، افزود: او روش بلد است و دانشجویان بسیاری را پرورش داده که ستایش هنرجویانش مؤید این امر است.

 

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران، ادامه داد: دیگر خصیصه استاد فخرایی، ادب ذاتی اوست که البته مقدار زیادی از آن را مرهون زندگی در استان گیلان است؛ و این خصیصه فرهنگی دیرین گیلانیان است.

 

صادقی با تأکید بر اینکه نیک‌ذاتی فخرایی بزرگترین فضیلت اوست، اضافه کرد: یک معرفت، یک روح فرهنگ شایسته و در کنار آن، تعریف درستی که از تئاتر برای هنرجویان و شاگردان خود باقی گذاشته است؛ مجموعه خصایصش باعث ایجاد شخصیتی یکدست و اثرگذار در او شده است.

 

این بازیگر سریال‌های کیف انگلیسی، کلاه پهلوی و معمای شاه، در پایان ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان این مراسم، بیان داشت: امیدوارم بیاموزیم که همواره به کسانی که با ویژگی‌های ممتازشان در میان ما هستند ادای احترام کنیم؛ و نه آن‌هنگام که از میانمان رفتند.

 

بر اساس این گزارش؛ در پایان این مراسم ضمن تجلیل از استاد یوسف فخرایی، برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان نیز معرفی و تقدیر شدند.

 

شایان ذکر است؛ سی‌امین جشنواره استانی تئاتر گیلان با داوری قطب‌الدین صادقی، سهراب سلیمی و یوسف فخرایی از ٧ لغایت١٠ شهریورماه جاری در رشت برگزار می‌شود.




نظرات کاربران