در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

«نمایشنامه» همانند ریختن دریای بازیگری و تئاتر در یک خُم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مراسم ضمن تجلیل از استاد یوسف فخرایی، گفت: هنگامی که می‌خواهیم هنر نمایش را با نمایشنامه ثبت کنیم همانند این است که بخواهیم آب دریا را در یک ظرف جای بدهیم، «نمایشنامه» عملاً ریختن دریای بازیگری و تئاتر در یک خُم است.

به گزارش تئاتر گیلان، فیروز فاضلی ظهر امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان «بزرگداشت استاد یوسف فخرایی» که همزمان با افتتاحیه سی‌امین جشنواره استانی تئاتر گیلان در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد، اظهار کرد: سابقه تئاتر در ایران مسبوق بر نمایشنامه‌نویسی است، بر خلاف یونان قدیم که هیچگاه بدون نمایشنامه بر روی سن نمی‌رفتند.

 

وی با بیان اینکه ما در ایران باستان، نمایش‌هایی چون مراسم «انگورچینان» که ریشه در کمدی دارد و «گریستن مغان» که مراسمی تراژدی در سوگ سیاوش بود را داشتیم، تصریح کرد: جمع بین ادبیات و نمایش در ایران به دوره مشروطه و افرادی همچون میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزا جعفر قراچه‌داغی بازمی‌گردد.

 

فاضلی ادامه داد: به همین دلیل، یکی از آسیب‌هایی که همیشه در تئاتر کشور مطرح می‌شود این است که می‌گویند در بحث نمایشنامه قوی نیستیم؛ اما به نظر بنده واقعیت این است که هنگامی که می‌خواهیم هنر نمایش را با نمایشنامه ثبت کنیم همانند این است که بخواهیم آب دریا را در یک ظرف جای بدهیم.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اذعان کرد: «نمایشنامه» عملاً ریختن دریای بازیگری و تئاتر در یک خُم است؛ با همه محدودیت‌هایش، اما چاشنی دارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از اصولی که انسان می‌آموزد را می‌تواند آموزش بدهد، خصوصاً در عصر امروز که عصر ارتباطات است و بسیاری از آموختنی‌ها با استفاده از اینترنت در دسترس انسان قرار دارد، گفت: پس روش‌مندی را می‌توان به طرقی آموخت اما به تنهایی نمی‌توان با آن زندگی کرد.

 

فاضلی افزود: روش باید برای انسان درونی شود، یعنی تبدیل به منش شود. انسان‌هایی در تاریخ می‌مانند که دارای منش هستند نه روش؛ و استاد فخرایی و همه ستارگانی که در آسمان این استان می‌درخشند، این درخشش به واسطه منش آنهاست.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه دو مشخصه است که میان انسان‌ها ایجاد تمایز می‌کند، اضافه کرد: یکی «ادب» به معنای رعایت حدود در برابر دیگران، و دیگری «گذشت» است؛ انسان بزرگ نمی‌شود مگر از آن‌چه که دوست دارد ببخشد، انسان‌های بزرگ دارای گذشت‌های بزرگ هستند و استاد فخرایی این خصایص را در خود دارد.

 

 

بر اساس این گزارش؛ در پایان این مراسم ضمن تجلیل از استاد یوسف فخرایی، برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان نیز معرفی و تقدیر شدند.




نظرات کاربران