در حال بارگذاری ...
با انتشار فراخوانی در گیلان

نخستین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی برگزار می‌شود

مصباح مهلت ارسال آثار را ٣١ تیرماه امسال، زمان اعلام منتخبان نهایی را ٣١ مردادماه و تاریخ اختتامیه را هفتم شهریورماه اعلام کرد.

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از انتشار فراخوان برگزاری نخستین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استانی بزرگداشت یوسف فخرایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید امیر مصباح بیان داشت: ایجاد بستر مناسب برای بروز و ظهور خلاقیت های هنری در قالب نمایشنامه نویسی برای هنرجویان آموزشگاه ها، بزرگداشت استاد یوسف فخرایی، ارج نهادن به آموزش هنر، معرفی و تعالی ارزش های والای هنر ایرانی و اسلامی، ایجاد ارتباط هنری بین هنرمندان آموزشگاه های آزاد هنری استان، استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال از اهداف برگزاری این جشنواره است.

 

وی در ارتباط با نحوه برگزاری جشنواره یادشده گفت: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، دسته بندی شده و توسط هیات داوران ١٠ نفر و در نهایت سه منتخب برگزیده می شوند.

 

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تاکید کرد: موضوع آثار آزاد است اما مضامینی همچون فرهنگ و سنت های ایران اسلامی ، دنیای معنوی و انسان معاصر ، بنیان خانواده و تاثیرات مدرنیسم در اولویت هستند و اقتباس از داستان ها و رمان ها بلامانع است به شرط آنکه در ابتدای نمایشنامه، نام داستان یا رمانی که از آن اقتباس شده، اعلام شود.

 

مصباح مهلت ارسال آثار را ٣١ تیرماه امسال، زمان اعلام منتخبان نهایی را ٣١ مردادماه و تاریخ اختتامیه را هفتم شهریورماه اعلام کرد.

وی همچنین در ارتباط با جوایز تعریف شده گفت: رتبه اول دیپلم افتخار و کارت هدیه به مبلغ پنج میلیون ریال، رتبه دوم دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و کارت هدیه به مبلغ سه میلیون ریال، رتبه سوم دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و کارت هدیه به مبلغ یک میلیون و ٥٠٠هزار و همچنین از پنج هنرمند شرکت کننده با اعطای دیپلم افتخار و کارت هدیه تقدیر می شود.

 

***

 

یوسف فخرایی متولد ١٣٤٥ در اهواز، دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است. او تجربه تدریس در دانشگاه‌های هنر تهران، دانشکده سینما - تئاتر، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن و دانشگاه جامع علمی - کاربردی رودبار را در کارنامه دارد.

 

پژوهشی پیرامون کاراکتر شناسی آثار اکبر رادی به همراه مقاله‌های پینتر و جعبه پاندورا، جستارهایی در نقد ادبی، طرح به روایت مسیح، نقد نشانه شناختی گراکوس شکارچی اثر کافکا، تشنگی و گشنگی، کمدی الهی عصر ما، نقدی بر نمایشنامه تشنگی و گشنگی اثر یونسکو، روشنایی آغازین، تاریکی واپسین؛ نقدی بر نمایشنامه آخر بازی اثر بکت، نیچه، زندگی، تراژدی و درام دیونیزوسی، کلفت‌ها، بازی در بازی انسان معاصر، نقدی بر نمایشنامه کلفت‌ها نوشته ژان ژنه از جمله فعالیت‌های پژوهشی این کارشناس محسوب می‌شود.

 

فخرایی تا به امروز نمایش‌نامه‌های رزم اسفندیار، زمانی برای گفتن، سهراب در مه، آتش؛ آب؛ باد؛ خاک، من و هزار تو، کالیگولا؛ باران؛ کبوتر، جایی در میان آبها، جزیره، یک تاج و دوسر، پهلوان دیو دلقک، سیاگالش، فقط یک نور تخت، یک روز روشن خدا را منتشر کرده است.




نظرات کاربران